اختصاصی ترنم شعر / دنياي كودكان و نوجوانان دنیایی پاک و دور از تمام دوروییهاست. کودک درون فعالش او را به سمتی کشانده که برای کودکان بنویسد. در جشنوارههای متعددی حضور داشته و نفر اول جشنواره كشوري ياد و يادگار، نامزد كتاب سال دفاع مقدس، برگزيده کتاب سال فجر و برگزيده قلم زرين شدهاست.
يك عادت بد، خاله بازي، چيستان، دم گربه را بكش و قچ قچ از جمله آثار منتشرشده اوست.
با طیبه شادمانی، شاعر حوزه کودک و نوجوان، به گفت و گو نشستیم تا برایمان از شعر کودک بگوید؛
انتشار مجموعه ” يك عادت بد” از چه جنبههايي ميتواند نتيجه بخش باشد؟
من در این مجموعه سعی کردم به بچهها به طور غير مستقیم آموزش بدهم که چطور در مصرف برق صرفه جویی کنند و تا جایی كه به یاد دارم در يكي از اشعارم به كودكان ياد دادم كه در صورت روشن گذاشتن چراغ حیاط پرندگان نميتوانند بخوابند یا روشن گذاشتن مصرف همزمان چند وسیله برقی باعث میشود، مصرف برق چند برابر شود.
انجمن نويسندگان كودك تا چه اندازه بر پيشبرد هدفتان به شما كمك كرد؟
خیلی زیاد، من از سال ۸۲ عضو انجمن هستم، دوستی و همدلی که این سالها در بین اعضای انجمن دیدم در کمتر نهادی ديدهام.
به نظر شما در شعر نوجوانان چه گزينههايي بايد رعايت شود تا تأثير گذارتر باشد؟
باید دغدغه نوجوان باشد، شاعر نوجوان باید نوجوانان را خوب بشناسد و با خلق و خوی آنها آشنا باشد، باید طوری شعر بنویسد که نصیحت گونه و شعاری نباشد، وحرف دل نوجوان باشد.
با توجه به اينكه شما نامزد كتاب سال دفاع مقدس با كتاب مسافر سپيده دم شديد چه ويژگيهايي در اين كتاب باعث شد تا كودكان با دفاع مقدس آشنا شوند؟ و به نظر شما چه لزومي دارد كودك از دفاع مقدس بداند و اين مسئله در چه اولويتي قرار دارد؟
این کتاب سالها پیش چاپ و نامزد کتاب سال دفاع مقدس شدهاست، در تمام جهان نویسندهها سعی
می كنند که کودکان را با اسطوره هایشان آشنا کنند و چه اسطورههايی بالاتر از شهدا و جانبازان و رزمندگان جنگ تحمیلی کشور عزیزمان؟ من جدیدا در مقاله کوتاهی که برای یکی از نشریات نوشتم لزوم نوشتن از روزهای جنگ و دفاع مقدس را بطور کامل توضیح دادم.
به نظر شما بهتر است چه المانهايي در آثاري با موضوع دفاع مقدس به كاربرده شود كه تأثير گذارتر باشد؟ و اين تاثيرات را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
المانهایی که بچه ها بتوانند درکش کنند مثل شهادت پدربزرگ، پدر جانباز و در حال حاضر شهدای مدافع حرم و ….
عملكرد كانون پرورش كودكان و نوجوانان با شاعران، نويسندگان حوزه كودك را چگونه ميببينيد ؟
کانون تا جایی که امکان داشته سالها ازنویسندگان کودک و نوجوان حمايت به عمل آوردهاست، از جمله چاپ کتابهایشان ، بزرگداشتهایی که برای استادان و بزرگان این عرصه گرفته شده یا برنامه دو پنجره که از نویسندگان دعوت می کنند تا با مخاطبان خودشان دیدار داشته باشند.
كانون پرورش كودك و نوجوانان تا چه اندازه مي تواند به شاعران نوپا كمك كند؟
با برپایی کلاسهای ادبی که سالهاست این کار انجام ميشود.
تفاوتهاي شعر كودك ونوجوان را در چه مي دانيد؟
در استفاده از کلمات و زبان شعر، زبان شعر کودک قاعدتا باید مناسب خود کودک باشد و از واژهها و کلمه هایی استفاده شود که برای کودک قابل فهم و درک باشد شعر نوجوان لطیفتر و با کلمههايي که مناسب آن گروه سنی است. برای شعر نوجوان میتوانیم استعاره یا تشبیهات پیچیدهتری را بکار ببریم، اما در شعر کودک با توجه به درک کودک، استعارهها باید دور از ذهن کودک نباشد.
نکته دیگر در شعر کودک اين است كه بیشتر از موضوعات خانواده، طبیعت و بازی مینویسیم اما در شعر نوجوان بیشتر از دوستی و عشق حسهای ماورایی و … صحبت میکنیم و خیال، انگیزه در شعر نوجوان بیشتر است.
بيشتر علاقمند به فعاليت در كدام حوزه هستيد، كودك يا نوجوان و به چه دليل؟
فرقی ندارد، بستگی به حس و حالم دارد. گاهی حسم شبیه حس و حال نوجوانهاست، آن زمان بیشتر شعر نوجوان مینویسم گاهی در محیطی قرار میگیرم که کودک وجود دارد و تحت تاثیر آن محیط و حس خودم مينويسم، چون سروکارم با کودک فتاد ، پس زبان کودکی باید گشاد.
چه انگيزهاي باعث شد تا به فعاليت در اين حوزه علاقمند شويد؟
همیشه گفتهام کودک درونم فوق العاده فعال است و همين امر باعث شده تا در حوزه كودكان فعاليت داشتهباشم.
در يك جمله دنياي كودكان و نوجوانان را توصيف كنيد؟
دنیایی پاک و دور از تمام دوروییها.
از مجموعه اشعار و چيستان كدام يك را تأثير گذارتر ميدانيد و چرا؟
چیستانهایی که به صورت منظوم هستند بیشتر جنبه سرگرمی دارند و ذهن کودک را در گیر می کنند و معمولا مخصوص خردسالان و نهایتا کودکان است. اما در سالهای اخیر یک مجموعه چیستان مخصوصا در مجله رشد نوآموز چاپ شد که علاوه بر سرگرمکنندگی شاعرانگی هم داشتهاست.
خبرنگار: مهسا برقی