پس از 15 سال؛

یک سبد خاطره یک سینه حرف تجدید چاپ شد

کد خبر :‌ 664
کد خبر :‌ 664
مجموعه شعر «یک سبد خاطره یک سینه حرف»‌، اثر رضا کاظمی که در سال 85 به‌عنوان کتاب سال در ادبیات جنگ انتخاب شده بود با تغییر و تحولاتی مجددا چاپ شد.
 
چاپ دوم مجموعه شعر «یک سبد خاطره یک سینه حرف» با اندکی حذف و اضافه و در شکل و شمایل جدید (طرح جلد متفاوت و جدید) از سوی نشر مهر نوروز منتشر شد.

چاپ اول این کتاب در سال ۸۴ از سوی نشر نسیم حیات منتشر شد و سال ۸۵ به عنوان کتاب سال در ادبیات جنگ (شعر آزاد) برگزیده شد. این کتاب شامل ۹۵ شعر عاشقانه‌ مرتبط با جنگ (و به نوعی شعرهای عاشقانه‌ ضد جنگ) است. عکس روی جلد این کتاب، اثر مسعود دلاوری حریر است.
 

در توضیح ویژگی‌های شعرهای این مجموعه باید گفت که شعرهای این مجموعه از زاویه‌ای عاطفی به جنگ نگاه کرده و نوشته شده‌اند و در عین این‌که جنگ را نمی‌ستایند، آن را تقبیح می‌کنند و مذموم می‌شمارند. بنابراین شعرهای این مجموعه به نوعی اشعار ضد جنگ محسوب می‌شوند.

این کتاب شامل سوگ‌سروده‌های عاشقانه‌‌ای هستند که در اندوه فقدان کشته‌شدگان جنگ (چه جنگ ایران و عراق چه باقی جنگ‌های تاریخ جهان) و از زبان بازماندگان آن‌ها (پدر، مادر، فرزند، همسر یا همرزم و دوست) روایت می‌شوند.

این نوع نگاه شاعرانه به جنگ، برخلاف نگاه‌ها و شعرهایی که بسیاری از شاعران جنگ به آن پرداخته‌اند، نگاهی تازه بوده است و در بیانیه‌ هیئت داوران جشنواره یکی از دلایل برگزیده شدن این کتاب همین مطلب و مفهوم ذکر شده بود.

شاعر تجربیات حسی و واقعی خود را از جنگ و عواقب و آثار مخرب بعد از آن نوشته است و به همین دلیل شعرهای این کتاب بسیار قابلیت همذات‌پنداری دارند و حسی مشترک را بین خوانندگان ایجاد می‌کنند؛به گفته‌ او جنگ و حواشی آن را با رگ و پی و جانش درک کرده، و آثار جسمی و روانی پس از آن را در اطرافیانش، دوستان، همکلاسی‌ها و بستگانش دیده است. 
 

در یکی از شعرهای این کتاب می‌خوانیم:
«صدای گلوله‌ای برخاست/ آبگینه‌ی انتظاری/ شکست/ چشم ستاره‌ای روشن شد/ و مرگ/ از هیبت نگاهت/ پیش از آن که رسیده باشد/ گریخته/ مرده بود.»
 
مجموعه شعر «یک سبد خاطره یک سینه حرف»‌، اثر رضا کاظمی در 98 صفحه از سوی نشر مهر نوروز راهی کتابفروشی‌ها شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟