با مینا آقازاده از شعر زنان تا سپید و ققنوس؛

شعر سپید با فضای مجازی بیشتر شناخته شد

کد خبر :‌ 468
کد خبر :‌ 468

اختصاصی ترنم شعر/ دکتر مینا آقازاده نویسنده، پژوهشگر و استاد دانشگاه است. دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد و در سال 1393 از دانشگاه علوم و تحقیقات فارغ التحصیل شده است. سالهاست مدیر کانون ادبی ققنوس است و امروز به بهانه چاپ کتاب ققنوس 1  با وی به گفتگو نشستیم؛
 

آیا چیزی به نام شعر زنان وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت است ویژگی ها و المان های آن چیست؟

بله وجود دارد. چون زن وجود دارد! وقتی زن در هر عرصه ای به ویژه هنر مانند شعر، نقاشی، بازیگری، آواز و … وارد می شود، خصلت ها و ویژگی های مخصوص زنانه اش نیز در آن اثر هنری متبلور می شود. شاید این خصلت ها به صورت آگاهانه و برای هنرنمایی در شعر مردان نیز دیده شود که آن شعرسازی بوده و نشان از قدرت تصویر سازی و تخیل و تجسم دارد .
 

جایگاه شعر زنان را چطور می بینید؟
 
به طور یقین حضور زنان شاعر در عرصه ی شعر و هنر نسبت به گذشته چشمگیر تر است و حضورشان رفته رفته پر رنگ تر هم خواهد شد، اما بهتر آن است که جدی تر و حرفه ای تر هم باشد . بانوان خوب است که علاوه بر خلق شعر و چاپ مجموعه شعرهای متعدد ، مبادرت به نوشتن مقاله و کتاب های علمی هم بکنند چرا که برای نوشتن یک مقاله ، حداقل نیاز به مطالعه ی پنجاه کتاب و مقاله ی علمی و تخصصی است که این به افزایش دانش آنها کمک شایانی می کند و آثار شعری ای هم که می آفرینند پخته تر و ماندگار تر خواهد بود .
 

از انجمن ققنوس بگویید. به عنوان دبیر انجمن ادبی ققنوس تا کنون چه اقداماتی انجام دادید؟

بیش از ۸ سال است که انجمن ادبی ققنوس به صورت رسمی و با اخذ مجوزهای متعدد از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ارشاد و … تاسیس شده و بی شک جزو اولین انجمن هایی است که با مدیریت یک زن علیرغم تمام موانع و محدودیت ها، حاشیه ها و تخریب ها شروع به کار کرد و از نظر کمی و کیفی دوام آورد. به جرات می توانم بگویم اغلب شاعران مطرح در این سالها در ققنوس شرکت کردند و انجمن های بسیاری که از دوستان عزیز ما نیز هستند از دل این انجمن به وجود آمدند .  در این سالها که اغلب با حمایت خود شاعران بوده انواع بزرگداشت ها، همایش ها، جشنواره ها و …در این انجمن به بهترین شکل ممکن برگزار شده و صدها کتاب رونمایی و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است .

یکی از ویژگی های اشعار شما دیالوگ محور بودن است. توضیح می دهید؟

این شامل همه ی شعرهایم نمی‌شود اما خب اشعاری هستند که دارای این ویژگی اند. به جرات می توانم بگویم تا به امروز جز ویرایش جزئی اشعارم دست به شعر سازی نزده ام و تقریبا همه آن ها دارای بار احساسی بالا به اضافه ی پشتوانه ی مطالعاتی من بوده اند.
 

اولین مجموعه شعری که چاپ کردید چه بود و در چه سالی بود؟

مجموعه شعرهای من به ترتیب سال چاپ بدین شرح است:
۱- از من کوچ نکن(۸۳) انتشارات الهه ناز
٢- باید ستاره ای روشن کنم (۹۲) سفیر اردهال
٣- با چتر به خواندنم بیا (۹۳)چاپ٢ انتشارات فصل پنجم
۴-از من چیزی جز تو باقی نمانده (۹۴)چاپ ۳ انتشارات شانی
۵- تو را به هیچ زبانی نمی توان برگرداند  “در دست چاپ”

و آثار دیگر علمی و دانشگاهی من که می توان به آنها اشاره کرد :
 
١- بر امواج شعر و ادب (فارسی عمومی)
۲- کتاب (تصحیح) آداب فنون نظامی عصر قاجار با همراهی دکتر مسعود غلامیه
٣-کتاب( تصحیح ) تذکره زنان شاعر هند و ایران با همراهی دکتر یوسف بیگ باباپور
۴-دانش خانواده و جمعیت
۵-کتاب(تصحیح) انیس العشاق
همچنین مقالات متعددی که در مجله های داخلی و خارجی به چاپ رسیده است .
 

چرا شاعران زن آنطور که باید به جامعه ادبی معرفی نشده اند و جایگاه بسیار بالایی ندارند؟

به هر حال زنان در طول تمام ادوار تاریخ تا مشروطه مثل همه ی عرصه های دیگر به خاطر شرایط جامعه و دیدگاه مردسالاری و طبیعت فیزیکی و فکری، حق حضور پر رنگ نداشتند و بنابراین دیده هم نمی شدند، اما این اقلیت دلیل بر نبودن حضور کیفی زنان نیست. ما شاهدیم که علیرغم تمام موانع و محدودیت ها همواره زنانی بودند که با هنجارشکنی هایی که داشتند صف شکن بودند و هرگز قلم خودشان را زمین نگذاشتند. امروزه ولی اوضاع بسیار بهتر از گذشته ست و حالا باید از زنان این انتظار را داشت که با مطالعات گسترده ی ادبی و علمی این گذشته را جبران کنند.
 

با توجه به اینکه استاد دانشگاه هستید ، جایگاه شعر سپید و در کل ادبیات بین دانشجویان چه جایگاهی است؟ و نگاهشان به شعر را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
تا قبل از فضای مجازی شعر سپید شناخته شده نبود و طبیعی ست که از جایگاه خوبی هم برخوردار نبود اما بعد از گسترش فضای مجازی دانشجویان نسبت به این قالب شناخت پیدا کرده بودند و بارها پیش آمده  بود که با ذوق شعرهای مرا می آوردند و نشان می دادند که در فلان کانال یا صفحه و …منتشر شده و اغلب به شعرهای کوتاه سپید رغبت نشون می دادند اما یک عده که بیشتر اهل شعر بودند همچنان معترض بودند که خیلی از این متن ها که به نام شعر سپید منتشر می‌شود شعر نیستند و فقط یک گفتگوی عادی روزانه هستند که از عهده ی قلم هر کسی بر می آید و همیشه می گفتند آیا کسی نیست که اینگونه متون را کارشناسی کند.

شما با شاعران بزرگ بسیاری دیدار داشته اید. از دیدارتان با استاد هوشنگ ابتهاج برایمان بگوئید.
 
دیدار با استاد هوشنگ ابتهاج بین سالهای ۸۳-۸۴ در منزل یکی از اقوام نزدیک بنده بود که برگزار می شد و محفلی کاملا خصوصی و شاعرانه بود. اغلب، ایشان شعر می خواندند و بقیه با تمام وجود گوش می کردند ایشان اصرار هم داشتند که شام آن شب ها ساده باشه مثلا یک شب آش دوغ بود یک شب الویه و …یادم است از من پرسیدند مخاطب شعرات کیه ؟ خوشبحالش “البته با شوخی ” و بعد تاکید داشتند که جدای از شوخی، مخاطب در شعر شاعر، بسیار تاثیر می‌گذارد ولو خیالی باشد. چون به شعر احساس و جهت می دهد.

” گوش کن با لب خاموش سخن می گویم” این مصرع از شعر خودشان را به عنوان یادگاری برایم نوشتند . در کنارش به خاطر اباهتی که داشتند ، شاعر حریم خودش را می شناخت من در تمام اون مدت سعی ام بر این بود تا از دم مسیحایی استاد نهایت استفاده را ببرم چرا که هر جمله ای که می گفتند نشات گرفته از تجربه های ارزشمند علمی و عاطفی شان بود .
 

مدیر سایت شعر ایران هستید. از فعالیت های این سایت بگویید؟

سایت شعر ایران در سال ۹۴ با یک تیم طراحی فوق العاده حرفه ای تاسیس شد و الان بالای هزار کاربر عضو هستند و به صورت مرتب شعر ارسال می کنند و نوشته ها و شعر های شان ثبت میشود به خاطر مشغله ی زیاد نتوانسته بودم زیاد حضور داشته باشم اما دو ماهی هست که جدی فعالیت می کنم.
 

از کتاب جدید «ققنوس ۱ و ۲» بگویید؟

این کتاب در دو جلد کلاسیک و سپید به چاپ رسیده که شامل اشعار شاعرانی است که طی مدت ۸ سال در این محفل شرکت داشتند . شعرها با وسواس زیاد و با کارشناسی انتخاب شده که این کار ماه ها زمان برده است .
 

از ترنم شعر به عنوان خبرگزاری تخصصی شعر ایران چه انتظاری دارید؟

با اینکه زمان زیادی از فعالیت ترنم شعر نمی گذرد اما چون جدی ، تخصصی و حرفه ای به ادبیات نگاه می کند، خیلی زود توانسته جایگاهش را در بین اهالی هنر تثبیت کند و چون فراتر از بحث رفاقتی و باند و مافیا و …کار می کند قطعا محبوب تر نیز خواهد شد . انتظاری که از این خبرگزاری هست اینکه حق رو تحت هیچ شرایطی قربانی نکند و به بازتاب حقایق بپردازد.

خبرنگار: فاطمه سادات طبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟