در مدرسه دارالفنون؛

آثار رزا جمالی رونمایی و معرفی شد

کد خبر :‌ 413
کد خبر :‌ 413

اختصاصی ترنم شعر/ آیین رونمایی و معرفی کتاب های «اینجا نیروی جاذبه کمتر است» و  «لبه» اثر رزا جمالی عصر روز گذشته در مدرسه ی فرهنگی هنری دارالفنون برگزار شد.
 
این مراسم با حضور شاعران و منتقدانی چون مهرنوش قربانعلی، رزا جمالی و با اجرای هیلدا احمدزاده برپا شد.
کتاب «لبه» به تازگی به همت انتشارات مهر و دل به چاپ رسیده است.

دکتر مهرنوش قربانعلی، منتقد و کارشناس برنامه به جنبه هایی از تخیل و خیال در شعر جمالی اشاره کرد و شعر او را داری تخیلی سیال دانست و گفت: در شعر بلند “برای ادامه ی این ماجرای پلیسی قهوه ای دم کرده ام” شکلی از روایت یک داستان و نمایشنامه را می بینیم.

قربانعلی افزود: این شعر از شمای کلی یک ژانر می گریزد. همچنین در این شعر عنصر معمایی و تعلیق نقش عمده ای دارد و خواننده میل دنبال کردن اثر تا آخرین فرازهای آن را از دست نمی دهد. همچنین بخش بندیِ شعر به صحنه های مختلف، وزنِ کنشی نمایش را به دوش شخصیت های مختلف انداخته است و آن را میانِ شخصیت ها پخش کرده است.

مهرنوش قربانعلی همچنین اضافه کرد که خیال ورزی شاعر انتزاعی ست و درونمایه ای غنایی دارد. شعر او از یک معماری هندسی و تنظیم شده برخوردارست و واگویه های درونی به نوعی چندصدایی در شعر می انجامد به گونه ای که در هیئت صداهای مختلف این شعر بلند شکل گرفته است. مولف به گونه ای اثر خود را پیش می برد که شخصیت های شعر هر کدام راوی شعر باشند و این سرکوب نکردن صداهاست که ارتباط مستقیمی را برای خواننده به ارمغان می آورد.

در ادامه ای این نشست رُزا جمالی مولف این دو کتاب چند شعر از کتاب آنتولوژی “لبه” را قرائت کرد و گفت: شعر “دریانوردی به سمت بیزانس” از شاعر ایرلندی “ویلیام باتلر ییتس” و شعر “مجسمه ا ی دیگر” از یک شاعر زن آمریکایی به نام اما لازاروس که در قرن نوزدهم می زیسته که او این شعر را برای مجسمه ی آزادی سروده است.

جمالی در پایان به شرح آثار منتشر شده خود از سال ۱۳۷۴ تا کنون پرداخت و از گردآوری مقالاتش در مجموعه ی تازه ای خبر داد.
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟