به مناسبت روز تهران؛

شب شعر تهران در خانه شعر و ادبیات برگزار شد

کد خبر :‌ 220
کد خبر :‌ 220

 نشست ادبی «شب شعر تهران» به مناسبت روز تهران عصر روز گذشته در خانه شعر و ادبیات برگزار شد

این نشست با حضور شاعرانی چون عبدالجبار کاکایی، بانو غزل تاجبخش، علیرضا لبش، امید صباغ نو، علیرضا آذر، مهدی ایوبی، سعید کریمی، لیلا کردبچه، سینا بهمنش و مریم آرام و با حضور تعداد بی شمار علاقمندان به شعر و ادبیات با اجرای صابر قدیمی برگزار شد.
 
صابر قدیمی گفت: این نشست به همت محمد مهدی رضازاده رئیس خانه شعر و ادبیات و سید محمد حجازی مدیریت منطقه گردشگری عباس آباد برگزار شده و نقطه عطف جلسات شعر است.

ریاست خانه شعر و ادبیات گفت: منطقه گردشگری عباس آباد بزرگترین منطقه گردشگری تهران است که امروز در ۵۶۰ هکتار قرار است در قلب تهران بتپد.  ۱۴ مهر ماه برای اولین بار در قانون اساسی به عنوان روز تهران انتخاب و بهانه ای شد برای اینکه شب شعر تهران را برای اولین بار در خانه شعر و ادبیات برگزار کنیم.

وی ادامه داد: برای همه ما تهران مهد رشد، پرورش و بالندگی بوده و برای همه پر از خاطرات تلخ و شیرین است. بسیاری از بزرگان ما در تهران رشد کردند. تهران شهری برای گذر نیست بلکه امروز تهران محلی برای صدور فرهنگ ایرانی است.

سعید کریمی یکی از شاعران و ترانه سراهای حال حاضر کشور و مولف کتاب مبانی ترانه سرایی از موسیقی تهران و ترانه های تهران قدیم گفت.

 وی افزود: تهران از دو منظر در تاریخ موسیقی مهم است. تهران و تبریز و مکتب آوازی تهران دارای اهمیت فراوانی هستند اما تهران ثقل این اتفاق است. در دوره قاجار در دربار ناصری تصنیف های رسمی شکل گرفت و نوعی از تصنیف های خیابانی نیز وجود داشت که در اعتراض به مسائل کشوری بود که به نوعی با موسیقی پاپ کاملاً ایرانی شناخته شد. موسیقی تخت حوضی و نمایش‌های خیابانی هم از دیگر نمونه‌های موسیقی بودند.

علیرضا لبش ازشاعران طنزپرداز در خصوص تهران قدیم و شعر طنز گفت: در تهران قدیم با شعر طنز و فکاهه مواجه بودیم. فکاهه در موضوعاتی مثل کوپنی کردن اجناس، گرانی و در کل معضلات اجتماعی به کار می رفت .
 
این شاعر ادامه داد: اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اشعار طنز گاهی بسیار خنده دار هستند اما برخی از آنها تاریخ مصرف دارد و از سطح اندیشگی بالاتر نمی‌رود مثلاً شعر ای مرز پر گهر از فروغ فرخزاد درخصوص زیست شعری در تهران صحبت می کند یا شعر من بچه جوادیه ام از عمران صلاحی به مبحث اختلاف طبقاتی پرداخته و جنوب شهر تهران را بسیار دقیق بررسی کرده است .
لبش در پایان افزود: شاعر با تهران و خصوصیاتش به صورت عمومی و خصوصی برخورد می کند .

 
عبدالجبار کاکایی نیز درخصوص تهران و شعر گفت: در اثر دو حمله بزرگ تاریخی شیرازه نظام اجتماعی ایران از هم گسیخت و ضربه بزرگی به شعر و موسیقی ایران وارد شد .
وی افزود: موسیقی نیز به دوره فکاهه وارد می‌شود. عصر مشروطیت نیز عصر ظهور برای ترانه و تصنیف بوده است.

کاکایی در خصوص پیشینه انجمن های ادبی نیز گفت: انجمن های ادبی از دیرباز وجود داشتند و حتی فتحعلی خان صبا انجمن های ادبی را در خانه خود برگزار می‌کرده است. اجمن های ادبی مکانی است که در آن ذهن ها و سلیقه ها صیقل داده می‌شوند. در جهان امروز انجمن‌های ادبی پناهگاه شاعران است.

کاکایی ادامه داد: مشفق کاشانی و مهرداد اوستا از شاعران و نویسندگان مهم معاصر پرورش یافته انجمن‌های ادبی تهران بودند و در این شهر پرورش یافتند.
 وی در پایان اضافه کرد پایتخت‌های اروپایی نماد فلسفه و تفکر هستند و امیدواریم روزی تهران هم اینگونه باشد .
 
بانو غزل تاجبخش ازشاعران غزل سرای معاصر از انجمن غزل گفت و اضافه کرد: از ۳۸ سال پیش انجمن غزل در خانه ما برگزار می شود و شاعران بسیاری هم پرورش داده است. بسیاری از شاعران امروز که استاد هستند و جلسه برگزار می‌کنند، از دانش آموختگان ما بودند. ما از مهر ماه سال ۱۳۶۰ در تهران شروع به کار کردیم. هرچند که این خانه از نظر خشت و گل کوچک است اما شاعران بسیاری به آن جلال و جبروت بخشیده اند .

وی ادامه داد: ضیاء الدین سجادی، حسین‌منزوی، محمدعلی سپانلو، مشفق کاشانی، ابوالقاسم حالت، حمید عاملی، سیمین بهبهانی، سید علی صالحی و ….  افرادی هستند که در این انجمن حضور داشته‌اند . انجمن غزل از سال ۶۰ شروع به کار کرده و تا زمانی که نمی دانم چه روزی است ادامه خواهد یافت .
 
در این نشست، از بانو غزل تاجبخش به پاس سال‌ها فعالیت ادبی و علیرضا طبایی استاد بزرگ روزنامه‌نگاری حوزه ادبیات تقدیر و تجلیل شد


صابر قدیمی از تلاش برای برگزاری مجدد جلسات شعرانه به همراه علیرضا آذر خبر داد و گفت در حال مذاکره و تلاش برای راه اندازی مجدد شعرانه هستیم.

وی همچنین از جلسات شعری که قرار است در خانه ادبیات برگزار شود خبر داد و گفت: کارگاه شعر زنان با اجرای مژده لواسانی و حضور دکتر لیلا کردبچه، کارگاه ترانه زیر نظر اهورا ایمان، کارگاه شعر سپید زیر نظر گروس عبدالملکیان و کارگاه شعر طنز زیر نظر صابر قدیمی  برگزار خواهد شد و اخبار بعدی نیز متعاقبا اعلام می شود .

عکاس: دلارام عبدوستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟