اعلام نامزدهای نهایی جایزه قیصر امین پور ؛

شاعر خوب از فضای مجازی دور است

کد خبر :‌ 246
کد خبر :‌ 246

اختصاصی ترنم شعر/ سومین دوره جایزه قیصر امین پور که فراخوان ارسال آثار آن از ابتدای مرداد اعلام شده بود به ایستگاه پایانی داوری رسید.
 
به گزارش ترنم شعر، برندگان جایزه قیصر امین پور در آیین اختتامیه این جشنواره به وسیله ی هیات داوران روز 19 آبان در خانه هنرمندان ایران معرفی می‌شوند.
شاعران و هنرمندانی چون ساعد باقری، محمدرضا محمدی نیکو، عبدالرضا موسوی و محمد رمضانی فراهانی اعضای هیات داوران مرحله پایانی جایزه هستند.
 
قائم‌ مقام دفتر شعر جوان در خصوص این جشنواره به ترنم شعر گفت:  پوستر فراخوان را در چند مرحله از طریق فضای مجازی به اشتراک گذاشتیم، با ناشران فعال در حوزه شعر  برای ارسال آثار تماس گرفتیم و در عین حال از طریق خبرگزاری های مختلف، خبر این فراخوان را اعلام کردیم. در سالهای گذشته حتی از طریق خانه کتاب اطلاعات مربوط به کتابهای شعر چاپ شده را هم دریافت کردیم ( اگرچه این اطلاعات دقیق و تفکیک شده نبود) تا در حد امکان حقی ضایع نشود.هرچند در واقع وظیفه شاعران و ناشران است که کتابهای مورد نظر را برای ما ارسال کنند و ما جز اطلاع رسانی کلی وظیفه دیگری نداریم.
 
سالاروند افزود: امسال حدود 60 کتاب برای دبیرخانه کتاب سال قیصر ارسال شد که بیشتر کتاب‌ها را شاعران ارسال کردند. برخی ناشران مثل آنیما، نزدیک‌تر سیب‌سرخ و ایهام بیشترین تعداد کتاب را برای ما ارسال کردند و برخی ناشران نیز علیرغم اطلاع رسانی و پی گیری ما هیچ کتابی نفرستادند.
 
وی در خصوص کاهش یک‌سومی تعداد کتاب‌های حاضر در جایزه نسبت به سال گذشته گفت: این کاهش طبیعی است. ما محدودیت‌هایی داریم و این محدودیت‌ها باعث می‌شود هر سال تعداد کتاب‌های ارسالی متفاوت باشد. وقتی قرار باشد کتاب های چاپ شدهء یک سال خاص و یک گروه سنی مشخص بررسی شود، حتی اگر تعداد کمتری کتاب به دست ما برسد عجیب نیست.
 
جایزه قیصر امین پور بعد از چند سال وقفه سومین دوره خود را در سری جدید برگزار می‌کند. این جایزه از میان کتاب‌های شعر محاوره، آزاد(سپید، نیمایی و …) و کلاسیک داوری می‌شود.
 
سالاروند در خصوص داوری این جایزه نیز اذعان داشت: شخصا شاهد سختگیری‌های هیئت داوران در همه مراحل بوده‌ام. کسانی که در سالهای گذشته در این برنامه حضور داشته اند، بخشی از این دقت نظرها و سخت گیری ها را در متن بیانیه ها و در نکاتی که هنگام اهدای جوایز ذکر شده، دیده و دریافته اند.
 
وی افزود: در اکثر جشنواره‌ها بعد از اعلام نتایج شاهد اعتراضات مختلف هستیم که گاهی این موضوع به داورها فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود بعضی گزینه های منتخب ما برای داوری، به درخواست ما_که همیشه معتدل و بی غرض ورزی عمل کرده ایم _ جواب رد بدهند. اما می‌توانم بگویم در کارنامه این جایزه همواره شاهد کمترین اعتراض برای داوری‌ها بوده ایم. جایزه قیصر امین‌پور یک جایزه مستقل است و  به دور از هرگونه نگرش و دسته بندی، آثار فقط و فقط از نظر کیفی و معیارهای ادبی بررسی می شوند.
 
قائم‌ مقام دفتر شعر جوان در پایان خاطرنشان کرد: ما امسال چند شرکت کننده از اعضای دوره های قبلی دفتر شعر جوان هم داشتیم که کتابهای چند نفر از آنها در مرحله اول رد شد . به تمام شرکت‌کنندگان اطمینان خاطر می‌دهم که آثار بدون هیچ حب و بغضی داوری شده‌اند.
 
در میان 14 نامزد نهایی، انتشارات ایهام با 3 نماینده بیشترین تعداد کاندیدا را داشت.
 
مدیر انتشارات ایهام در خصوص این جایزه و موفقیت نشر ایهام به ترنم شعر گفت: هدف اول نشر ما پیگیری هدفمند شعر جوان است. ما ابتدای امر گمنامی را کنار گذاشتیم و به سراغ شعرهای خوب رفتیم.
 
بهزاد نجفی با اشاره به ضررهای انتشارات با توجه به کسادی بازار و قیمت کاغذ اضافه کرد: ما سعی می‌کنیم تلاش شاعران جوان را بی نتیجه نگذاریم. شاعر خوب هیچوقت خود را به آب و آتش نمی‌زند تا ذره‌ای دیده شود. یک شاعر جوان نمی‌تواند هم خوب و هم در دنیای مجازی فعال باشد!
 
او در خصوص برنامه نشر ایهام برای جشنواره سال آینده افزود: کار ما براساس جشنواره ها نیست. هدف ما به عنوان یک ناشر تخصصی معرفی شعر خوب و سالم است. ضمن اینکه در جشنواره‌ها هم شرکت می‌کنیم و اگر جایزه‌ای هم به کتاب‌هایمان رسید خوشحال می‌شویم.
 

«آپارتمان عمر» از اردوان انوشه، انتشارات نگاه، «این هم از این» سروده امیرعلی سلیمانی، چشمه، «حاشا» سروده رضا یزدانی، شهرستان ادب، «از هم ریخته» از داوود جمالی، ایهام، «دریاچه را دریاچه می‌فهمد» اثر محمد رهام از فصل پنجم، «زن پارچه‌ای» سروده نیر فرزین، آنیما، «زنگار» از مریم حسینی‌تکیه‌ای از سیب سرخ، «زیر انگشت‌های تشریح» از  رحمت‌الله رسولی، ایهام، «مونث» سروده ساجده جبارپور، نزدیک‌تر، «غروب مردمک‌ها»سروده بهمن میلان، ایهام، «فاتحه» اثر امیر تیموری، نزدیک‌تر، «کودتآه» از میثم داوودی، سیب سرخ، «مویه‌هایی از استراتوسفر» از فواد سیاهکلی، آنیما و «هیاهو» اثر مهدی خانمحمدی، شهرستان ادب ۱۴ کتاب راه‌یافته به دور نهایی جایزه قیصر امین پور است.
 
14 شاعر جوان در انتظار معرفی برندگان این جایزه هستند. اتفاقی که قرار بود 8 آبان همزمان به سالروز درگذشت قیصر امین پور بیفتد اما به 19 آبان، خانه هنرمندان ایران، تالار استاد جلیل شهناز موکول شد.
 

خبرنگار: محمدرضا داداشی آذر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟