به همت نشر گویا؛

مجموعه شعر سپیده نیک رو منتشر شد

کد خبر :‌ 309
کد خبر :‌ 309

چهارمین مجموعه شعر سپیده نیک‌رو با عنوان «سفره‌‌ی هفت‌خون» از سوی نشر گویا منتشر شد.


 
این مجموعه که در ۲۰۷ صفحه توسط نشرگویا و کتاب کنج به بازار عرضه شده است دارای چهار فصل است: «سفره‌ی هفت‌خون»، «از زمستان هنوز سوز می‌آید»، «تحویل مرگ به ماهی سال نو» و «بهارِ بوسه در بالکن».


شاعر در این تقسیم‌بندی محتوایی سفری را آغاز می‌کند که از تحولات اجتماعی و موضوعات تاریخی و سیاسی گذر می‌کند و در فصل سوم به موضوع مرگ می‌پردازد و با گذر از مرگ در نهایت به کشف عشق در فصل آخر می‌رسد. 


در فصل نخست که نام مجموعه را بر خود دارد شاعر به موضوعات اجتماعی و سیاسی ایران و خاورمیانه پرداخته است و با بیانی که خاص خود اوست به موضوع جنگ در حلب و کابل و موصل اشاره می‌کند و در عین حال از وضعیت ایران کنونی سخن می‌گوید. ضمیر غالب در چنین اشعاری «ما» است. او از مایی سخن می‌گوید در «عصری بی‌دلیل گیر کرده‌ایم».


در فصل دوم شاعر به گذشته اشاره دارد که یا گذشته‌ای تاریخی است یا گذشته‌ای شخصی و نگاهی او در این فصلِ کوتاه، بیش از دیگر فصل‌ها به زن و مشکلات او می‌پردازد و گویی شاعر می‌خواهد بگوید برای زنان است که «از زمستان هنوز سوز می‌آید» به خصوص اشاره‌ او به اینکه «دختران پسر هیچ پیغمبری نیستند» و تشبیه زندگی راکد زنان در خانه به «بوی ماندن آب در کابینت/ مرداب» گویای ماهیت اعتراضی این فصل به وضعیت زنان است.


فصل سوم که شاعر آن را به پدر خود تقدیم می‌کند سراسر به مرگ و زندگی می‌پردازد و سوال نخست او این است: «اما چه بود زندگی؟». در طول این فصل شاعر مرثیه‌هایی شخصی و عمومی خلق می‌کند که صمیمت و نزدیکی به مرگ و روبه‌رو شدن با حقیقت مرگ از ویژگی‌های آن است. اما با تمام تلخی مرگ، او این فصل را با شعری به نام «ماهی امید» تمام می‌کند و گویی می‌خواهد معنای زندگی را در امید بیابد. 


فصل پایانی که از نظر حجمی نیمی از مجموعه را در برمی‌گیرد به عشق می‌پردازد و شاعر پس از شعر نخست «سین اول:‌ دیدار» با هوشمندی از موتیف تکرارشونده‌ ماهی و هفت‌سین بهره می‌گیرد تا مرگ و زندگی و تحویل سال‌نو را به نخستین دیدار معشوق پیوند بزند و می‌گوید:‌ «ناگهان ماهی هفت‌سین تکان خورد/ و زمین بر مدار من چرخید» پس از این تحول او در شعرهای عاشقانه‌ خود با زبانی صمیمی ضمن یادآوری رنج‌ها، عشق را تنها دلیل زندگی و گذر از مرگ و رنج می‌داند و شعرهای عاشقانه‌ای با نگاهی زنانه و گاهی موسیقی مشخص و زبانی لطیف خلق می‌کند که شاید برخی از آن‌ها در زمره‌ بهترین عاشقانه‌های سال‌های اخیر برشمرده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟