زاویه‌، زیر انگشت‌های تشریح شاعر

رسولی مقدم: امیدوارم که زاویه، به‌اندازه‌ی تلاشم خوش‌تراش باشد

کد خبر :‌ 562
کد خبر :‌ 562

اختصاصی ترنم شعر/ شاعر گمنام سال گذشته و نام‌آشنای محافل امروز، بعد از موفقیت اولین کتابش یعنی زیر انگشت‌های تشریح بعد از یک سال دومین کتابش را نیز به چاپ رسانده‌است. رحمت‌الله رسولی مقدم شاعری از توابع شهرستان بویراحمد، دومین مجموعه خود را تحت عنوان زاویه منتشر کرده‌است.

اولین مجموعه او جایزه ملی حسین جلال‌پور را گرفت، در جایزه کتاب سال جوان تقدیر مورد تقدیر قرار گرفت و نامزد جشنواره شعر فجر شد.

رسولی مقدم در خصوص تفاوت‌های مجموعه‌اش گفت: “آنچه که قابل تامل است این است که فرم زبانی و ظاهری و محتوایی و بالاخره اندیشه‌ی شعر من به کارهای رایج در دنیای آزموده و تجربه شده‌ی غزل شبیه نیست.

تازگی معمولا قادر به برقراری ارتباط با مخاطب خاص و عام نیست و به سختی مورد پذیرش قرار می‌گیرد؛ جز اینکه آن کار، برداشتن یک قدم محکم باشد. زیر انگشت‌های تشریح یک جهان نو بود، امّا این جهان تغییر یافته، اسباب لازم را برای زیست انسان عاطفی و سخت‌گیر را هم در خودش فراهم کرد. اگر جز این بود، نمی‌توانست نظر منتقدین و داوران با سلائق مختلف را به خود جلب کند.”

او در خصوص تیراژ کتابش عنوان کرد: “کتاب قبلی با تیراژ ۵۰۰ چاپ شد. این تیراژ خیلی پایین بود، ولی با توجه به اینکه آن کتاب، اولین مجموعه‌ی یک شاعر گم‌نام بود، تیراژ عاقلانه به نظر می‌رسید. کتاب قرار بود که اسفند ۹۸ به چاپ دوم برسد ولی با توجه به اتفاقاتی که افتاد و همه‌ی جهان تحت تاثیر کووید نوزده بود، این اتفاق تاکنون به تاخیر افتاده است. “

شاعر کتاب زاویه پیرامون سختی راه مجموعه دوم خود بعد از موفقیت اولین مجموعه‌اش گفت: “بدیهی است که موفقیت مجموعه‌ی اول در چند کنگره‌ی ادبی ملی، به شناخت آن مجموعه و شاعر ناشناس آن کمک می‌کند. امیدوارم که این اتفاق به نفع شعر باشد.

وی افزود: مجموعه‌ی زاویه به نظرم دقیقا همان مجموعه‌ای است که باید بعد از زیر انگشت‌های تشریح از من منتشر می‌شد. تجربه‌ی حاصل از کتاب قبلی، باعث شد که شعرهای زاویه، شکل تکامل‌یافته‌تر و ایده‌آل تری از ایده‌های قبلی باشند.

او ادامه داد: “البته که من مدام در حال خواندن و نوشتن هستم و اگر زیرانگشت‌های تشریح مهجور می‌ماند، باز هم زاویه بخاطر آنچه که من و شعر با هم زندگی می‌کنیم، اتفاق می‌افتاد.”

رحمت‌الله رسولی مقدم، پیرامون فاصله یک‌ساله چاپ دو کتابش اضافه کرد: “در حالت معمول، چاپ کردن شعرهای یک سال در یک مجموعه، عجولانه و غیرمنطقی است و جوابگوی نقدها نخواهد بود. امّا من هر روز می‌نویسم و می‌خوانم و نوع ارتباط من با شعر و آنچه که خروجی این ارتباط است،

قبل از اینکه به چاپ برسد سعی کرده به سوالات و پرسش‌های منتقدین در خودش جواب بدهد. شاید خیلی از شاعران امروز به اندازه‌ای که من زمان نوشتن شعرها به خودم سخت می‌گیرم، سخت نگیرند. سعی کردم پاسخ منتقدین را در کتاب جای دهم، هرچند که شعر من هم مثل هر پدیده‌ی دیگری در هستی، نقاط ضعف خودش را دارد و می‌تواند بهتر از پیشش باشد.”

او ادامه داد: “قطعا موفقیت کتاب قبلی که آن هم کتاب اول بود، بار بسیار سنگینی را روی دوش من گذاشته‌است. این بدان معنی است که کتاب دوم یعنی زاویه نسبت به کتاب اول خودم و نه نسبت به سایر کتاب‌های شعر برجسته‌تر و موفق‌تر  باشد. این موضوع به لحاظ روانی می‌تواند ضربه‌ی سنگین و سقوط مرگ‌باری را برای شاعر رقم بزند. امّا آنچه که به من کمک کرد که مطمئن باشم زاویه مکان و زمان سقوط من نیست، این است که من با آرامش کامل و بدون توجه به این مسائل، شعرهای زاویه را نوشتم. می‌دانم که حاصل یک زیست تمام شاعرانه سرانجام ناخوشی ندارد. در نهایت امیدوارم که بازخورد بسیار مثبت‌تری از سوی جامعه‌ی ادبی نسبت به انچه که گذشت، پیش روی زاویه باشد.”

رسولی مقدم درباره کتاب قبلی‌اش گفته بود که اشعار کتابش مورد نقد قرار گرفته‌است و واقعا اشعار کتاب به زیر انگشت‌های تشریح رفته‌اند، در خصوص تشریح اشعار کتاب تازه‌اش گفت: “کتاب قبلی در پایگاه نقد شعر توسط منتقدین متعددی مورد نقد قرار گرفته بود. اما اتفاقی که برای زاویه در ذهن من افتاد، مورد نقد قرار گرفتن آن در ذهن خودم هنگام سرودن آن بود. سعی کردم که در  حد یک حرف ربط، یک واو و حتی یک ویرگول هم به خودم آسان نگیرم. سعی کردم که خودم را با معیارهای سنجش چندمنظوره مورد نقد قرار دهم، پیش از آنکه مورد نقد قرار بگیرم‌. امیدوارم که محصول، به‌اندازه‌ی این تلاش، خوش‌تراش باشد.”

لازم به ذکر است که کتاب زاویه، شامل 21 شعر، در 88 صفحه توسط انتشارات ایهام به چاپ رسیده‌است و با هزینه 22هزار تومان قابل تهیه است.
 

گفت‌وگو: فاطمه طبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟