بررسی دستاورهای سیمین بهبهانی برای غزل فارسی؛

شماره هفتم نشریه وزن دنیا منتشر شد

کد خبر :‌ 594
کد خبر :‌ 594

شماره‌ هفتم مجله‌ی‌ «وزن دنیا»؛ رسانه‌‌ی شعر ایران، با تیتر «یک دریچه آزادی» که پرونده‌ا‌ی تحلیلی‌ست بر ‌پیشنهادها و دستاوردهای سیمین بهبهانی برای غزل فارسی، و همچنین پرونده‌ای درباره‌ی ١٠٠ سال طنز‌سرایی در شعر معاصر فارسی و مروری بر مجله‌ی «دانشکده» دومین نشریه‌ی ادبی ایران منتشر شد.
 

در این شماره‌‌ی وزن دنیا می‌توانیم از شاعران استان‌های تهران، خراسان رضوی، زنجان، قزوین، قم و گلستان شعر بخوانیم.
 

علاوه بر شعر این استان‌ها، دو بخش «آن‌سوی مرزها» و «کارنامه» بازتاب‌دهنده‌ی شعرِ شاعران ایرانی خارج از کشور و بخش دوم، منعکس‌کننده شعرهای شاعران کارگاه شعر وزن دنیا زیر نظر علی مسعودی‌نیا است.
 

در بخش «تعریف و تبصره»‌ی این شماره، پرونده‌ای با عنوان تحلیلی بر ‌پیشنهادها و دستاوردهای سیمین بهبهانی برای غزل فارسی می‌خوانیم، از مطالب این پرونده می‌توان به دو یادداشت خوانده نشده از نادر نادرپور و محمدعلی سپانلو و همچنین مطالبی از مهدی فرجی، مهدی شعبانی، محمد حسین بهرامیان، مهدی رستمی، کبری موسوی قهفرخی، علی بهبهانی، امید بهبهانی و عاطفه وطن‌چی اشاره كرد.
 

همچنین وزن دنیا در میزگردی با حضور کامیار عابدی، یزدان سلحشور و مریم جعفری‌آذرمانی، به زندگی شعری و اجتماعی سیمین بهبهانی و آورده‌های او برای شعر فارسی پرداخته است.
 

بخش «حرف‌های همسایه» با تیتر «تاریخ خنده‌های تلخ» مروری بر ١٠٠ سال طنز‌سرایی در شعر معاصر فارسی است. از نویسندگان این پرونده می‌توان به عنایت سمیعی، شهرام شهیدی، سجادگودرزی، رؤيا صدر، علی مسعودی‌نیا، محمدعلی مؤمنی، سیدفرزام حسینی، صابر قدیمی، نسیم عرب‌امیری، آرش نصرت‌الهی و سهند آدم‌عارف اشاره کرد.

بخش «چاپ سنگی» نیز که به مرور مجلات ادبی گذشته‌ ایران می‌پردازد، مجله‌ی دانشکده دومین نشریه‌ی ادبی ایران به مدیریت محمدتقی بهار، را انتخاب و مرور کرده است.

در بخش «صندوق پستی» این شماره با نوشته‌هایی از شمس لنگرودی، ابوالحسن تهامی، اسدالله امرایی و علی بایزیدی یادی شده از شاعران از دست رفته مهدی اخوان‌لنگرودی، سیمین بهبهانی، علیرضا راهب و سیروس مشفقی.

شماره‌ی هفتم «وزن دنیا»، در ۲۰۰ صفحه و به قیمت ٥٠ هزار تومان از امروز در کتاب‌فروشی‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی معتبر در دسترس مخاطبان شعر است و علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی از مراکز خرید مجله به آدرس اینستاگرام و تلگرام مجله با عنوان @vaznedonya مراجعه و یا از سایت مجله www.vaznedonya.ir کسب آگاهی کنند.
 

مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز «وزن دنیا» پوریا سوری و سردبیر آن علی مسعودی‌نیا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟