با حضور مخاطبان جدی ادبیات؛

«آینه‌دان؛ کارگاه مکتوب شعر» رونمایی و امضا شد

ترنم شعر / آیین رونمایی از تالیف جدید مهدی فرجی با عنوان «آینه‌دان؛ کارگاه مکتوب شعر» در خانه کتاب شفق برگزار شد.

این مراسم همزمان با زادروز مولف کتاب و با حضور محمدعلی بهمنی، علیرضا معینی، منصور ضابطیان، جویا معروفی، امیر عمیدی، ساناز رئوف و…. برگزار شد.

در این نشست از کتاب «آینه‌دان؛ کارگاه مکتوب شعر» رونمایی شد. میهمانان دقایقی در خصوص مهدی فرجی، ویژگی اشعارش و زحماتی که برای این کتاب پژوهشی و مرجع کشیده صحبت کرده و به شعرخوانی نیز پرداختند.

«آینه‌دان؛ کارگاه مکتوب شعر» کتابی است که نویسنده با رویکردی آموزشی-تحلیلی در کنار مرور شگردها و شیوه‌های سرایش، ضمن گفتاری ساده، با ‌وانمایی لذت‌های کشف و خلق می‌خواهد برای خواننده حرفه‌ای نیز لذت هم‌سخنی فراهم شود. این کتاب می‌تواند به عنوان منبعی برای نوجویان عرصه ادبیات معرفی شود.

 تبیین نظرگاه‌های متفاوت درباره ماهیت شعر، زبان و زبان شعر و همچنین آموزش «بیان» با مصداق‌های ملموس از شاعران امروز و دیروز به همراه آموزش عروض عناوین فصل اول این کتاب و فصل دوم با مروری بر سرگذشت شعر در تاریخ ادبیات آغاز می‌شود و در پایان هر دوره سبک‌شناسی، عنوانی با نام «درسی از تاریخ» دارد. در ادامه مباحث تجربی و ملموس چون زیبایی‌شناسی، الهام و روان شاعرانه و نقش جدیدی که صنایع ادبی می‌توانند در شعر امروز ایفا کنند، تشریح شده است.

کتاب در دو فصل خود شامل تمرین‌هایی برای سرودن است که از روند کارگاه‌های شعر الگوبرداری شده‌اند.

در قسمتی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «سعی بر این بوده که تا حد امکان، مباحثی در کتاب آورده شود که کاربردی و سزاوار رجوع و ارجاع باشد…. کوشیده‌ام از کشیده شدن نحو کتاب به گفتمان آکادمیک پرهیز کنم… مخاطب من در این کتاب، کسانی هستند که دنبال التذاذ هنری از مباحث ادبی می‌گردند تا جراحی اصولی سطور ادبی.»

این کتاب در ۵۷۶ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و جلد سخت توسط نشر روزگار منتشر شده است.

فرجی در پایان این مراسم از همه حاضران در نشست تشکر ویژه کرد و گفت افرادی که امروز اینجا حضور پیدا کردند، مخاطبان جدی ادبیات هستند که ذات ادبیات برایشان اهمیت دارد و در قلب من هستند.

 

عکس: صفحه رسمی مهدی فرجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟