در نشست ادبی پله برگزار شد؛

آیین رونمایی و جشن امضای «آسیمه های معنا»

کد خبر :‌ 872
کد خبر :‌ 872

اختصاصی ترنم شعر/ آیین رونمایی از کتاب «آسیمه های معنا» اثر شاعر سپیدسرای روزگار ما علی جهانگیری عصر روز دوشنبه در محفل ادبی «پله» برگزار شد.

دومین نشست از سری نشست های ادبی پله با حضور مولف کتاب، رضوان ابوترابی، حمیدرضا شکارسری، حبیب محمدزاده، دکتر مهدی هاشمی نژاد، روژان مظفری، آبا عابدین، پیمان سلیمانی و … و با حضور علاقمندان به شعر محاوره با دبیری آرین داودی برگزار شد. 

داودی ضمن خیر مقدم به میهمانان و اساتید جلسه گفت: کتاب «آسیمه های معنا» در زمره کتاب های علمی و اندیشگانی ادبیات فارسی قرار می‌گیرد و علی جهانگیری سالهای زیادی از عمر و زمان خود را صرف تحقیق و نگارش این کتاب کرده است.

مولف «آسیمه های معنا»  پس از معرفی این کتاب افزود: این کتاب تحلیل و بررسی نظریه های عبدالقاهر جرجانی و گرداوری آن ها و مقایسه آن ها با نظریات دیگر  است. اینکه جرجانی همیشه در پی اثبات معجزه قرآن بوده است. جرجانی کوشیده تا به ما ثابت کند که چرا زبان می‌تواند معجزه را پرورش دهد؟ وی اولین کسی است که زبان را می‌شکافد و قرآن را رها می‌کند. جرجانی اولین زبان شناس جهان است که ثابت می‌کند زبان نوعی معجزه است. ثابت کرد که ادراک آدمی مخاطب را با متن روبرو می‌کند.

جهانگیری افزود: عبدالقاهر در نظریه‌های خود، تمام آرا و اندیشه های قبل از خود را بررسی می‌کند، سپس نظر خود را ارائه  و بعد به تفسیر سقراطی می‌پردازد. وی به صورت مدون و آکادمیک، در خصوص تئوری زبان و تئوری قرن می‌نویسد. اما نکته قابل توجه این است که بیش از 10 قرن است که هیچ‌کس در مورد جرجانی صحبت نمی‌کند. او بود که به ما ثابت کرد برای شکستن سنت‌ها باید آن‌ها را به خوبی بشناسیم.

مولف کتاب «آسیمه های معنا» ادامه داد: لفظ لباس معناست. لباس معنا مکانیزم متن را زنده و پویا می‌داند. معنی که به مخاطب و مولف مربوط نیست. خصلت زبان اینگونه است. متنی که جرجانی از آن می‌گوید، متنی است که همیشه در حال «شدن» و پویایی است. 
 

وی در پایان به سالهایی که برای تحقیق و نوشتن این کتاب صرف کرده اشاره کرد و افزود: تحقیق و نوشتن این کتاب بیش از 10 سال به طول انجامیده و برای بازخوانی و مرور هر فصل یکی از اساتید همان حوزه مرا یاری کرده اند. در بخش نقد و نظریه ادبی شهره آراسته و حبیب محمدزاده، در بخش روان شناسی متن و مخاطب دکتر مولود جهانی، در بخش زبان شناسی و بلاغت هشیار انصاری فرد و در بخش فرمالیست محمد فراز جو در کنار من بودند. 

در ادامه این نشست روژان مظفری به سخنرانی در خصوص جامعه شناسی و فلسفه پرداخت. همچنین حبیب محمدزاده و دکتر مهدی هاشمی نژاد به صحبت در مورد «آسیمه های معنا» پرداخته و این کتاب را، تئوری شعر معاصر معرفی کردند. 

دکتر مولود جهانی نیز در ادامه به صحبت هایی درخصوص علی جهانگیری پرداخت و گفت: در زندگی علی جهانگیری همیشه یک هدف و اولویت وجود دارد. مسیر نگارش این کتاب بسیار سخت و پر از چالش های ناشناخته بود. در دایره لغات علی جهانگیری واژه ای به نام نا امیدی و درجا زدن وجود ندارد.

نشست های ادبی «پله» با دبیری آرین داودی دوشنبه های هر دو هفته یکبار از ساعت 16 در کافه فراموشی برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است که ورود برای علاقمندان آزاد و رایگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟