ساعاتی پیش در غربت و در سن 86 سالگی؛

رضا براهنی درگذشت

رضا براهنی شاعر معاصر و نامدار درگذشت.

براهنی ساعاتی پیش در کانادا و در 86 سالگی درگذشت.
 

اکتای براهنی، کارگردان  سینما و فرزند رضا براهنی در صفحه شخصی خود با اعلام این خبر نوشته است: «به تاریخ پنجم فروردین‌ماه هزار و چهارصد و یک؛ پدرم رضا براهنی جهان را ترک و به دیدار آفتاب شتاب کرد.»

رضا براهنی متولد ۲۱ آذر سال ۱۳۱۴ در تبریز بود و از اواخر دهه ۷۰ در کانادا اقامت داشت. او در سال‌های پایانی‌ عمرش دچار بیماری فراموشی شده بود.

«خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟»، «اسماعیل»، «رازهای سرزمین من»، «آزاده خانم و نویسنده‌اش»، «روزگار دوزخی آقای ایاز»، «طلا در مس» و «کیمیا و خاک» از جمله آثار رضا براهنی در حوزه شعر، رمان و نقد ادبی هستند.


 براهنی عضو پیشین کانون نویسندگان ایران و یکی از چهره‌هایی بود که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ برای تشکیل کانون نویسندگان ایران با جلال آل احمد همکاری داشت. او همچنین رئیس سابق انجمن قلم کانادا است. آثار او به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، سوئدی و فرانسوی ترجمه شده‌است.

نقدهای ادبی و نظریه های ادبی او در ادبیات این کشور بی همتاست. تاثیری که رضا براهنی در شعر و ادبیات این کشور داشته را به هیچ عنوان نمیتوان نادیده گرفت و گویی سالهای سال طول می کشد تا چنین دانشمندی پای بر عرضه ادبیات کشور گذارد.

ترنم شعر این ضایعه ادبی را به اهالی ادبیات کشور تسلیت گفته و برای خانواده آن مرحوم از خداوند متعال طلب صبر می‌نماید.

نام و یادش جاویدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟