در نشست ادبی گیومه مطرح شد؛

شعر واقعی، شاعر واقعی را به سمت خود می‌خواند

کد خبر :‌ 871
کد خبر :‌ 871

اختصاصی ترنم شعر/ نودمین نشست از سری نشست های ادبی کانون ادبی گیومه با موضوع «آسیب های کتاب شعر در جامعه ی ادبی» عصر روز دوشنبه در فرهنسگرای رازی برگزار شد. 

این نشست با حضور شاعرانی چون اصغر علی کرمی، محمد امینی، محسن محمدی، شهرام درویش و… و با حضور اعضای کانون گیومه و علاقمندان به شعر و ادبیات برگزار شد.

 امید بیگدلی مجری-کارشناس این نشست در خصوص موضوع برنامه گفت: آنچه که امروز در جامعه ی ادبی بسیار دیده می‌شود، رخ نمایی ژست های تو خالی عده ی زیادی شاعرنماست. 

نمی‌توان از شاعری که تنها پنجاه نسخه از کتابش چاپ می شود و فیگور شاعری پر فروش را به خود می گیرد، انتظار شعر و ادبیات جدی را داشت.
 مولف مجموعه شعر «کسی در دریا آتش روشن کرده» اضافه کرد: معضل کتاب شعر از آنجایی شروع می شود که سودای دیده شدن، فربه تر از هر چیز دیگری است. البته شاید در یک بازه ی کوتاه مدت جواب دهد اما در بلند مدت باعث شرمساری است. 

دکتر اصغر علی کرمی نیز در این نشست گفت: شاعران نباید گول بازی فضای مجازی را بخورند. ممکن است کتابی در فضای مجازی باز خورد خوبی داشته باشد اما خود شاعران و اهالی فرهنگ در متن ماجرای اصلی جامعه ی ادبی حمایتی از کتاب نمی کنند چراکه چطور می توانند شاعری که هنوز ایراد وزنی در شعرهایش موج می زند را قبول کنند و در بدنه جامعه اصلی ادبیات به رسمیت بشناسند.

بیگدلی در ادامه اضافه کرد: آیا صرفا با شام دادن به کسانی که اسم و رسم دارند تنها چند شب قبل از رو نمایی کتابی که هنوز شعرهایش به شعریت نرسیده و خام است، می‌توان به جدی بودن در ادبیات رسید؟ فقط برای اینکه چند روز بعد همه در معذوریت اخلاقی قرار بگیرند و از کتاب حمایت کنند؟

لازم است بگویم که ما بیشتر از هر زمان دیگری دوست نیستیم و در مورد شعر ادای دوستی را در می اوریم. پس بهتر است بگویم که شعر واقعی، شاعر واقعی را به سمت خود می طلبد. بهتر است بیش از این به یکدیگر دروغ نگوییم و با لبخند از کنار هم رد نشویم. 

در ادامه این نشست، در بخش نقد شعر شعری از یوسف ابوطالبی به نقد سپرده شد و شاعران دیگر به شعرخوانی پرداختند.

نشست های ادبی گیومه روزهای دوشنبه هر دو هفته یک بار ساعت ۱۶  در فرهنگسرای رازی برگزار می شود.

لازم به ذکر است که حضور برای علاقمندان آزاد و رایگان است.

عکاس: احسان امیرسالاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟