نشست آبان ماه عصر شعر و ترانه برگزار شد؛

شاعرانی که شعرهایشان را می­کشند

اختصاصی ترنم شعر/ نشست آبان ماه عصر شعر و ترانه برگزار شد.
 
نشست ادبی عصر شعر و ترانه با اجرای عبدالجبار کاکایی عصر روز پنجشنبه 2 آبان­ ماه با کارشناسی مجید معارف­‌وند در بخش شعر کلاسیک، سابیر هاکا در بخش شعر سپید و حمیدرضا صمدی در بخش ترانه در فرهنگ­سرای ارسباران برگزار شد.
 
حمیدرضا صمدی ترانه­سرای نام آشنای موسیقی در رابطه با ترانه در نقد اولین اثر گفت: ما ترانه­سراها بر لبه یک تیغ در حال حرکت هستیم. یک سمت سطحی ­نویسی است و سمت دیگر پیچیده نویسی. ترانه­سرا باید هشیار باشد که از هیچ سمتی پایین نیفتد.
او در ادامه خطاب به ترانه­ سراها گفت: ترانه ­سراها تمرکز کشفیاتشان روی مصرع پایانی هر بند معطوف باشد.

سابیر هاکا، کارشناس بخش شعر سپید گفت: لحن و خوانش اهمیت بسیاری دارد. برخی شاعران با خوانش بد، شعر خوبشان را می‌کشند که این بزرگترین ضربه به یک شعر خوب است. اتفاقاتی که حین سرایش برایتان می‌افتد، هنگام خوانش باید با شما همراه باشد. اگر بغض می­کنید باید وقت خواندن آن قسمت بغض خود را بروز دهید.
 
کارشناس کرمانشاهی عصر شعر و ترانه اضافه کرد: شما به شاملو نگاه کنید، ضعیف ترین شعرش را هم اگر با صدای خودش گوش کنیم برایمان بهترین شعر جهان می­شود.
 
حمیدرضا صمدی هم پیرامون خوانش شعر افزود: خوانش برای ترانه­سرا بسیار اهمیت دارد. چون کار باید ارائه شود. گاهی ترانه­سرا از فاصله­ای دور پشت گوشی باید ترانه را ارائه کند و خوانش بد یعنی خوانده نشدن آن ترانه توسط خواننده.
او درباره بازی­های فرمی شاعران گفت: ترانه­سرا باید بداند چرا فرم­ را به هم می­ریزد. به عنوان مثال 5 مصراع کردن هر بند آیا کمکی به شعر قرار است بکند؟
 
مجید معارف­وند شاعر کلاسیک­سرا و کارشناس برنامه در خصوص برخی آثار گفت: از ویژگی­های آثار هنری دعوت به بازخوانی است. اگر در شعر کشفیات خوبی اتفاق بیفتد مخاطب را به بازخوانی اثر دعوت می­کند.

شاعر کتاب «این مرد یک مثلث بی ضلع» اضافه کرد: نکته­ای که حائز اهمیت است این است که شاید وزن دست و پای شاعر کلاسیک­سرا را ببندد اما همین محدودیت­ها خیلی جاها باعث شکوفا شدن خلاقیت شاعر می­شود.
او ادامه داد: شاعر باید بداند در شعرش از چه می­خواهد بگوید و متناسب با آن وزن کار را انتخاب کند. یعنی روی وزن­های ریتم­دار از جدایی و تنهایی نگوید. مصداق عدم توجه به این موضوع در آهنگ­هایی با مضمون جدایی و دوری از معشوق و … است که مردم با آن دست می­زنند.
 
ترانه­سرای آهنگ مهر ایران از سالار عقیلی پیرامون نقد آثار گفت: ترانه­سرا باید به خوبی وزن را بشناسد و سکته­های وزنی شعرش را بداند. آهنگسازها اصطلاحی بین خودشان دارند که می­گوید این ترانه ملودی خورش خوب نیست. منظور آهنگساز­ها از این جمله سکته­های زیادی است که در یک ترانه وجود دارد.
 
او در خصوص یکنواختی برخی ملودی­ها به ترانه­سرایان پیشنهاد داد: برخی آهنگسازها کمتر بدنبال کشف ملودی­های متفاوت می­روند و این از یکنواختی وزن ترانه­هایی است که به دستشان می­رسد. ترانه­سرا با تغییر وزن در ترجیع بند به آهنگساز فشاری وارد می­کند که راحت­تر یک ملودی متفاوت ارائه دهد و این در جهت پیش­برد پروژه اثر مثبتی دارد.

سابیر هاکا، شاعر کتاب می­ترسم بعد از مرگ هم کارگر باشم، صحبت­هایش را در خصوص تجربیات شاعران با جمله­ای از نیچه آغاز کرد: اگر کسی بهشتی را دارد نیرویش را بی شک از جهنم درونش بدست آورده. این جمله یعنی من شاعر اگر شعری خلق می­کنم باید رنج و شفقت آن را چشیده باشم و سختی­هایش را به جان خریده باشم.

عبدالجبار کاکایی، مجری برنامه هم اضافه کرد: مولانا هم پیش­تر در این­باره گفته­است:
راه جان مر جسم را ویران کند
بعد از آن ویرانی آبادان کند
کرد ویران خانه بهر گنج زر
وز همان گنجش کند معمورتر

محمدرضا نعمتی، علی منصوری، آرش شفاعی و زهرا کاظمی از شاعران مهمان این نشست بودند که به شعرخوانی پرداختند.

سابیر هاکا در حاشیه نشست پیرامون تجربیات شاعران به خبرنگار ترنم شعر گفت: وقتی من می­گویم نظام سرمایه­داری جلوی تجربه شاعران ایستاده یعنی اینستاگرامی هست که با محدودیت­هایی تصاویر کنترل شده­ای را نشان ما می­دهد و شاعر بجای اینکه با وجود خود موضوعی را درک کند و بدنبالش برود به چیزی که می­بیند اکتفا می­کند اما غافل است که چیزی که می­بیند همان چیزی است که نظام سرمایه­داری می­خواهد. شاعر تحت تاثیر دیده­هایش اثری خلق می­کند و اینگونه شاعری می­شود که در جهت پیش­برد اهداف نظام­ سرمایه­داری شعر گفته­است.
در انتهای این نشست به امید کوشکی در بخش شعر نو ، علی تهرانی در بخش ترانه و مریم حق­جو در بخش کلاسیک به عنوان بهترین آثار هر بخش جوایزی اهدا شد.
 

 

نشست عصر شعر و ترانه اولین پنجشنبه هر ماه با مدیریت عبدالجبار کاکایی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود. ضمن اینکه حضور برای علاقمندان آزاد و رایگان است.

خبرنگار: محمدرضا داداشی
عکس: نشست شعر و ترانه 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟