در نشست کانون ادبی بهمن مطرح شد؛

شعر کرج بستری مناسب برای رشد ایده‌های نو در جریانات شعری است

اختصاصی ترنم شعر/ نخستین نشست کانون ادبی بهمن در سال جدید، عصر روز چهارشنبه در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

در این جلسه که با کارشناسی و اجرای الهه کاشانی و اصغر علی‌کرمی برگزار شد، جریان‌شناسی شعر کرج توسط سه‌ تن از کارشناسان این حوزه، مجید معارف‌وند، جمال بیگ و عمران میری بررسی شد و در طول نشست نیز شاعران حاضر در جلسه به شعرخوانی پرداختند.

معارف‌وند درخصوص جریان‌شناسی شعر کرج گفت: آن‌چه در جریانات شعر کرج قابل تأمل و‌ از دید بسیاری مغفول مانده، قابلیت و قدرت پذیرش کرج، ظرفیت ادبی این شهر و هم‌چنین حمایت همه‌جانبه از سوی هنرمندان آن، از جریانات نوی هنری و شعری بوده است.

معارف‌وند افزود: نه این‌که کرج تنها خاستگاه جریان‌های شعری باشد؛ بلکه جایگاه و بستری مناسب برای این جریان‌ها بود. در کنار این موضوع، سکونت هنرمندان با قومیت‌های مختلف، حضور چهره‌های هنری شهرهای مختلف را برای جریانات شعری تسهیل می‌کرد و غریب نمی‌ماندند و از این‌ رو می‌بینیم که شاعران مطرحی که نام‌ بردنشان به درازا می‌کشد، در جلسات عادی شعر کرج حضور پیدا می‌کنند و اشعار و ایده‌های نوی خود را ارائه می‌دهند.


این شاعر و کارشناس در ادامه گفت: این بستر مناسب، تبادل، تعامل و تضارب نواندیشه‌ها را چندین برابر می‌کند و نه‌تنها عده‌ای برآن می‌شوند که در کرج ساکن شوند و به مسیر هنری خود ادامه دهند، بلکه پس از برگشتن به شهر خود اندوخته‌های نویی را به همراه می‌برند که منشأ بسیاری از تحولات بوده است. حال با توجه به این موضوع، کرج در سه دهه اخیر پایگاه و جایگاهی محکم به‌ ویژه در غزل و در جریانات شعری کشور داشته است.  ضمن اینکه تغییرات آن الگوها و شاخص‌هایی با مرکزیت کرج ارائه شده است که نه‌تنها برای اولین بار بیان شده‌، بلکه بعدها در بررسی جریان آن قابلیت اندازه‌گیری بسامد و مبانی تئوریک برای آن فراهم بوده است.

معارف‌وند در پایان اضافه کرد که کرج از ابتدا به عنوان بستری مناسب برای رشد ایده‌های نو در جریانات شعری قابل توجه بوده و هست.

جمال بیگ نیز در خصوص جریان‌شناسی شعر کرج گفت: هر جریان ادبی درواقع پاسخی است که درقبال موقعیت و اوضاع محیطی موجود در هر زمان و مکان داده می شود. اینکه این جریان یا جریانات چقدر می‌توانند تأثیر خود را روی ادبیات بگذارند، بستگی به دو جریان دارد؛ جریان پروژه‌ای و جریان پروسه‌ای. جریان پروژه‌ای اتفاقی است که از صفر شروع می‌شود و در صد به اتمام می‌رسد و در نتیجه ادامه نخواهد داشت. اما جریان پروسه‌ای از صفر آغاز شده و هیچ‌وقت تمام نخواهد شد.

جمال بیگ ادامه داد: تلاشی که در این دو دهه از طرف من و دوستانم دربارهٔ شعر سپید در کرج انجام دادیم، پروسه‌ای است که همچنان ادامه دارد و این جریان را با تشکیل انجمن ادبی فراگفتار پایه‌ریزی کردیم که بعد از ۲۰ سال به‌طور مداوم این انجمن را سرپا نگه داشته و با تشکیل جلسات نقد و بررسی هفتگی ادامه می‌دهیم.



در خلال سخنرانی‌ها هم شاعران مهمان و اعضای کانون ادبی بهمن از جمله رضا رضی‌پور، فاطمه مشاعی، سعیده هاشمی، فرهنگ روشنی، حمید اسماعیلی، علیرضا پورحسین، محسن جعفری،  محمود یزدانی، علی عظیمی، چمران احمدی، سهیلا حیدری، فریبرز میثاقی، اکبر رشنو، صدیقه قدسی‌نیا، شیرین رستم‌آبادی، آذر زمانی و عباس حق‌خواه به شعرخوانی پرداختند.

جلسات کانون ادبی بهمن چهارشنبه هر دوهفته یکبار از ساعت ۱۷ در فرهنگسرای بهمن تهران برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟