با معرفی نفرات برگزیده؛

پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران به کار خود پایان داد

کد خبر :‌ 291
کد خبر :‌ 291

اختصاصی ترنم شعر/ برگزیدگان پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران در حالی اعلام و تقدیر شدند که از ۱۹ برگزیده، فقط سه تهرانی و ۱۶ شاعر دیگر، شهرستانی بودند.

آیین پایانی پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران عصر روز پنجشنبه 23 آبان ماه با معرفی برگزیدگان این جشنواره و با اجرای اکبر کتابدار به پایان رسید.

دبیر جشنواره ضمن ارائه گزارشی از پنجمین دوره جشنواره گفت: ما در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۸ فراخوان جشنواره را اعلام کردیم و دوستان شاعر تا تاریخ ۱۱ خرداد، ۱۰۸ روز فرصت داشتند که آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. پس از آن داوران جشنواره سه هفته زمان داشتند که این آثار را جمع‌بندی کنند و امتیاز دهند. هفته آخر شهریور ماه جلسات مشترک داوران برگزار و اسامی برگزیدگان نهایی مشخص شد.

 

محمد سلمانی افزود: در این دوره یک هزار و 87 شاعر در دو بخش آزاد و ویژه شرکت داشتند که در مجموع چهار هزار و ۲۸۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. ضمن اینکه هیچ نوع رابطه‌‌ای در انتخاب آثار دخالت نداشته و توجه داوران فقط به شعر بود.


مدیر بنیاد آفرینش های نیاوران نیز ضمن خوشامدگویی به میهمانان گفت: عنوان جشنواره شعر نیاوران، از جلسات سه‌شنبه‌های شعر نیاوران آغاز شد که بی‌تردید و بدون تعارف، امروز یکی از دلبستگی‌های جدی شاعران در سراسر کشور است.

عباس سجادی ضمن اشاره به چگونگی شکل‌گیری جشنواره شعر نیاوران، گفت: خاطرم هست اوایل اشکالاتی به ما گرفته می‌شد، که چرا در نیاوران جلسه شعر برگزار می‌شود. چون به اعتقاد آن‌ها این‌جا زیرمجموعه معاونت هنری است و شعر زیر مجموعه معاونت فرهنگی. پاسخ ما هم این بود که شعر هنر اول ما ایرانی‌ها است و ما به هنر در قالب چهارچوب‌های اداری نگاه نمی‌کنیم؛ بنابراین وظیفه خود می‌دانیم در نیاوران که جای آبرومندی است، مشعل شعر روشن شود.

 
مصطفی کاظمی، مشاور عالی شهرداری تهران، که به نمایندگی از شهرداری تهران در این جلسه حضور داشت، با یادآوری اینکه تهران شهر شلوغ، ساختمان های بلند و خاکستری و دود است افزود: برای اینکه روح و لطافت به این شهر برگردد، باید شعر و شاعری و ادبیات در شهر رواج پیدا کند. ما نیاز داریم که این شهر را به شهر فرهنگ، ادب و شعر برگردانیم؛ در این میان نقش کسانی که در این حوزه و عرصه صاحب اندیشه و قلم هستند، بیشتر است که بتوانند ما را یاری دهند و این فرهنگ را در شهر تسری دهند.

در ادامه این مراسم ضمن قرائت بیانیه هیات داوران به وسیله بهمن خواجات برگزیدگان نهایی بخش‌های مختلف طنز، ترانه، کلاسیک و سپید اعلام و تقدیر شدند که همه برگزیدگان در یک سطح بودند و عناوین اول، دوم و سوم برای برگزیدگان مطرح نبود و همگی برگزیده پنجمین دوره جشنواره بودند.
 
محمدحسین بهرامیان، بهروز آورزمان، علیرضا بدیع و علیرضا طبایی داوران بخش کلاسیک، رضوان ابوترابی، مهدی اشرفی، علی باباچاهی، رزا جمالی و بهزاد خواجات داوران بخش شعر سپید، فریبا وکیلی، امیر ارجینی و حسین غیاثی داوران بخش ترانه و محمد سلمانی و اسماعیل امینی نیز داوران بخش شعر طنز بودند.

بخش طنز پنجمین جشنوره سراسری شعر نیاوران تنها یک برگزیده داشت و تندیس و جایزه آن به علیرضا غلامی از ایلام تعلق گرفت.

 
در بخش آزاد کلاسیک پنجمین جشنواره سراسری شعر نیاوران تمامی برگزیدگان از خانم‌ها بودند و افسانه‌سادات حسینی از نیشابور، آرزو سبزوار قهفرخی از فرخ‌شهر چهارمحال و بختیاری، فاطمه عارف‌نژاد از قم، مریم قادری از اصفهان، تیام کیانی از تهران به عنوان برگزیده اعلام شدند.
 

 در بخش ویژه کلاسیک هم رضا طبیب‌زاده از شیراز و محمد مرادی از ایوان غرب تندیس و جایزه این دوره از جشنواره را دریافت کردند

 
در بخش آزاد شعر سپید، اکبر آزادپور از اندیمشک، اسماعیل احمدی امجزی از جیرفت کرمان، ونوس بیات از کرمانشاه، فاطمه بیرانوند از لرستان و بابک زمانی از ایلام به عنوان برگزیدگان این دوره جشنواره شعر نیاوران اعلام شدند.

در بخش آزاد ترانه شروین رحیم‌زاده از تهران، رضا محمودی از کرمان و مسعود نظرخان از تهران تندیس و جایزه پنجمین جشنوره سراسری شعر نیاوران را دریافت کردند و در بخش ویژه ترانه هم صدرا کاوه از قم به عنوان برگزیده اعلام شد.

ضمن اینکه تندیس و جایزه در بخش ویژه قالب سپید هم به رزا رودیتی از بردسیر کرمان  و صادق هلشی از ایوان غرب ایلام رسید.
 

در این نشست از کتاب پنجم جشنواره شعر نیاوران که حاوی گزیده اشعار شرکت کنندگان است نیز به وسیله تیم اجرایی تالیف این کتاب رونمایی شد و پایان‌بخش این مراسم هم اجرای موسیقی از اشکان‌کمانگری با آهنگسازی پژمان طاهری بود.


عکاس: مهدی صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟