بررسی محوریت فرم در غزل منوچهر نیستانی؛

مقاله ای از پیمان سلیمانی

کد خبر :‌ 335
کد خبر :‌ 335

اختصاصی ترنم شعر/ پیمان سلیمانی از شاعران غزلسرای امروز است که سالهاست در حوزه ادبیات فعالیت دارد. وی چندی ست به حوزه پژوهش ادبی روی آورده است. سلیمانی در مقاله تازه خود، به بررسی محوریت فرم در غزل منوچهر نیستانی پرداخته و آن را در اختیار ترنم شعر قرار داده است.

در ادامه چکیده ای از این مقاله را می توانید مطالعه و برای دانلود نسخه کامل آن فایل زیر را بارگیری کنید؛

 
غزل پس از مشروطه مانند سایر قالبهای شعری  پیوندی عمیق با آرمانهای ملی گرایانه برقرار نمود.  برخی از شاعران مبارز، غزل را با مسائل اجتماعی و سیاسی درآمیختند تا با این وسیله تغییراتی در “وحدت موضوعی” غزل به وجود  بیآورند. غزل  امروز ایران بویژه در چهار دهه اخیر همسو با مدرنیته ناظر بر تلاش برای تغییراتی در صورت و معنا بوده است و شاعرانی تلاش کرده اند این قالب را با دگرگونگی فرم و محتوا مواجه سازند این پژوهش به بررسی فرم محوری در غزلهای منوچهر نیستانی وتاثیراتی که بر غزل روزگار خویش داشته است پرداخته و در پایان برای خوانندگان تصویری از بایستگی های فرمی غزل روزگار را نمایانده است.
 

نتایج پژوهش نشان داد غزلهای منوچهرنیستانی نقش فرم محوری دارند و با بررسی غزلهای او متوجه شدیم نگاه به بازیهای روساختی و فرمی از تکنیک های اصلی غزل اوست، نگارنده در این پژوهش (توصیفی) 9 شاخص فرمی از غزلهای منوچهرنیستانی را احصاء نموده است که واکاوی آنها او را بعنوان یک غزل سرای آوانگارد در تاریخ ادبیات ثبت می کند. 
 

برای دانلود مقاله عنوان زیر را بارگیری کنید؛ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟