در مجموعه فرهنگان و با حضور اهالی ادبیات؛

«دقایق» و«بغضی سفالی» رونمایی و امضا شد

کد خبر :‌ 1062
کد خبر :‌ 1062

اختصاصی ترنم شعر/ آیین رونمایی و معرفی دو مجموعه شعر «دقایق» و«بغضی سفالی» اثر ابوالفضل کرمی در مجموعه فرهنگان برگزار شد.

این نشست با حضور حمیدرضا شکاسری، سعید بیابانکی، حسین ابراهیمی، صادق غریب و… با اجرای علی داوودی برگزار شد. هر دو کتاب به تازگی به همت انتشارات فصل پنجم به چاپ رسیده است.

سعید بیابانکی به عنوان نخستین مهمان ویژه‌ی این نشست گفت: این دو کتاب را با اشتیاق خواندم. کرمی شاعری کشاف است. معمولاً کشف در معنا و مضمون خلاصه شده است، اما گاهی کشف، یک ترکیب، کلمه، وزن و آوا را شامل می‌شود.

بیابانکی ادامه داد:  در این دو کتاب به خصوص دقایق که مجموعه مفردات است، چیزی کشف شده که از نظر شاعر تنها به یک سطر و بیت نیاز دارد. برخلاف شاعرهای دیگر که برای یک مضمون ساده یک شعر طولانی می‌سرایند، کرمی مضمون‌ها و کشف‌هایش را در یک بیت به منصه ظهور رسانده است.
مولف مجموعه شعر یلدا اضافه کرد: کرمی قالب مفردات را به نوعی احیا کرد. تک بیت‌هایی ناب با موضوعات و کشف‌هایی که اطناب ندارند.

حمیدرضا شکارسری دیگر مهمان ویژه‌ی این نشست گفت: اولین مواجهه ما با یک مجموعه غزل این است که بدانیم شاعر به لحاظ تبارشناسی با کدام رویکرد معاصر قالب موردنظرش به سمت مخاطب آمده است.آیا به طور کامل در چهارچوب سنت قدم برداشته یا برخوردی مدرن با سنت داشته اشت؟ در قالب غزل جریان سنت طلب و سنت‌خواه به لحاظ زبان و بیان و مضمون پردازی شاعر در حوزه سنت قدم می‌زند که نقش کشف مضامین تازه در آن بسیار واضح است. در مقابل آنچه به عنوان غزل روایی، فرم، پست مدرن و… که در سال‌های اخیر ایجاد شده، برای آنچه که ما به عنوان بوطیقای غزل می‌دانیم، هویتی ابدی قائل نیست و خود را از بندهای دست و پاگیر سنت غزل گسسته است.

شکارسری افزود: «بغضی سفالی» نه به طور کامل سرسپرده سنت غزل است نه به پیشنهادات تند غزل نو روی خوش نشان می‌دهد. بخش مهم شعر روزگار ما در قالب غزل در این حوزه، غزل می‌نویسند.

این منتقد ادامه داد: در این دو کتاب دایره واژگانی نسبتا نو هستند. تعابیر و مضامین نو محسوب می شوند اما غزل بیت محور است. «بیت مداری» از خصوصیات غزل قدمایی و همچنین نوقدمایی است. به همین دلیل شاه بیت‌های بسیاری در کتاب می‌بینیم. گویی شاعر مضامین و ترکیب‌های تازه خود را به خوبی به نمایش می‌گذارد. این کتاب مقدمه خوبی برای کتاب «دقایق» است. شاعر بسیار گزینشی و رندانه از “بغضی سفالی” به “دقایق” رسیده است. «دقایق» حالت رنگین کمانی دارد و شاعر خود را بسته و محدود به یک موضوع و محتوا نکرده است.

شکارسری در ادامه به ویژگی‌های اشعار سهل و ممتنع نیز اشاره کرد و گفت: برخی از اشعار دارای پوسته نرمی هستند و مخاطب فکر می‌کند با یک نظر به کلیت شعر دست پیدا کرده است. حال آنکه زیر این پوسته جهانی از معناهای چه بسا عمیق و‌پیچیده نهفته است. ضمن اینکه شاعر “دقایق” لحظات شخصی خود را با صمیمیت و با یک تصویرسازی زیبا با مخاطب به اشتراک گذاشته است.

در ادامه مراسم رونمایی از دو مجموعه شعر «دقایق» و«بغضی سفالی» شاعران حاضر به شعرخوانی پرداختند و مراسم با گرفتن عکس‌های یادگاری به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟