بهزاد نجفی در یادداشت هفته؛

حضور انتشارات ایهام با بیش از 250 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب

کد خبر :‌ 931
کد خبر :‌ 931

در آستانه برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ناشران بسیاری به معرفی آثار انتشارات خود می‌پردازند. یکی از انتشارات بسیار فعال در حوزه ادبیات نشر ایهام با مدیریت بهزاد نجفی است. نجفی در یادداشتی کوتاه نگاهی به اثار منتشر شده نشر خود و معرفی آنها در نمایشگاه کتاب 1401 تهران داشته و آن را در اختیار ترنم شعر قرار داده است:

«انتشارات ایهـام در اولین روزهـای سـال 1398  فعالیت خــود را در حــوزه‌ی ادبیات و هنر آغاز  کرد. ما در این مدت کوتاه تا به امروز توانستیم با حدود 250 عنوان کتاب در خدمت شما علاقه‌مندان به ادبیات و هنر باشیم.

در کنـار چاپ آثار شـاعران، نویسنـدگان و متـرجمان مطـرح و با سـابقه،  از مهم‌ترین اهداف مـا معـرفی استعدادهـای جوان و کمتر دیده شده در  حوزه‌ی شـعر و داسـتـان بوده که کـسب بیش از 18 عنوان جایزه و 20 نامزدی در بخش نهایی جشنواره‌های معتبر شعــر و داستان  کشور نشان‌دهنده‌ی آن است که تا حدودی در راه خود موفق بوده‌ایم. در حـوزه‌ی ادبیـات جهـان نیـز با چاپ بهترین و تازه‌ترین آثار ادبی، تا  به امروز توانسته‌ایم با چاپ 20 عنوان رمان خارجی و 25 عنوان کتاب شعر  از مطرح‌ترین شاعران جهان در این زمینه هم فعال باشیم.   

کتاب‌های نشر ایهام اغلب در حوزه‌های زیر دسته‌بندی می‌شود:
ادبیات داستانی جهان، شعر جهان، شعر معاصر، رمان و داستان ایرانی، نقد ادبی و پژوهش، نمایشنامه،  آموزش شعر و…
در سه سال اخیر شاعران و نویسندگان نشر ما که اغلب از استان‌های مختلف ایران هستند، توانسته‌اند در جوایز ادبی معتبر رتبه‌های مهمی را کسب کنند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال شعر جوان (1398)
برنده‌ی جایزه‌ی ملی غزل (جایزه‌ی حسین جلال‌پور) (1398)
برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال خبرنگاران
برنده‌ی جایزه‌ی شعر شاملو (1400)
برنده‌ی نشان خورشید (1400)
برنده‌ی جایزه‌ی ملی شعر جم
برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال همدان
سه رتبه‌ی دوم در جایزه‌ی کتاب سال شعر جوان
یک رتبه‌ی سوم در جایزه‌ی کتاب سال شعر جوان
دو رتبه‌ی شایسته‌ی تقدیر در جایزه‌ی کتاب سال شعر جوان
یک رتبه‌ی شایسته تقدیر در جایزه‌ی ملک‌الشعرای بهار
دو نامزد نهایی در جایزه کتاب سال خبرنگاران
یک نامزد نهایی در جشنواره بین‌المللی شعر فجر
پنج نامزد نهایی جایزه‌ی ملی غزل(جایزه‌ی حسین جلال‌پور)
دو نامزد نهایی جایزه‌ی حسین منزوی
یک نامزد نهایی قلم زرین
یک نامزد نهایی جایزه‌ی الوند
یک نامزد نهایی جایزه‌ی شعر شاملو
دو نامزد نهایی در جایزه‌ی ملی شعر جم
یک نامزد نهایی فستیوال ادبی دالاس
یک نامزد نهایی در جایزه‌ی ملک‌الشعرای بهار
و…
 
کسب این رتبه‌ها در کمتر از سه سال فعالیت نشر باعث افتخار ماست. اگرچه که هیچ یک از این کتاب‌ها هیچ وقت نه از جانب ارگان‌های فرهنگی و دولتی و نه از جانب وزارت ارشاد هیچ‌گونه حمایتی نشده‌اند و نشر ایهام نیز به خاطر این حجم از فعالیت و کسب جوایز از سمت هیچ ارگانی مورد حمایت قرار نگرفته است، اما با این حال و با دست خالی به راه خود ادامه می‌دهد و دامنه‌ی فعالیت‌هایش هر روز گسترده‌تر خواهد شد.

 

در زمینه‌ی شعر جهان، کتاب شعر شاعران برجسته‌ی جهان از جمله لوئیز گلوک(برنده‌ی نوبل2020) ، ناظم حکمت، چارلز بوکوفسکی، مرام‌المصری، ایلهان برک، غادة‌السمان، ویلیام شکسپیر، ویلیام باتلر ییتس، فاطمه ناعوت، عصمت اوزل، تورگوت اویار، نزار قبانی، یانیس ریتسوس، اومتای ریفات، آماندا گورمن، جان یوجل، صدقی تارانجی، تومریس اویار، گزیده شعر ده شاعر زن جهان، گزیده اشعار شاعران مطرح فرانسه، گزیده اشعار شاعران انگلیسی زبان،  سه کتاب از شاعران معاصر عراق، گزیده شعر شاعران جمهوری آذربایجان و ده‌ها کتاب دیگر در نشر ایهام به چاپ رسیده و در نمایشگاه در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

 در زمینه‌ی ادبیات داستانی جهان نیز رمان‌هایی چون دختر پشت پنجره، اتاق قرمز، عروس استانبول، وقتی که پادشاه ببازد از گلسرن بودایجی اوغلو که از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال 1400 بوده، رمان‌های دیگری چون کتابخانه‌ی نیمه‌شب از مت هیگ، هتل‌مام میهن از یوسف آتیلگان، برادر روحی از داوید دیوپ (برنده‌ی جایزه‌ی بوکر 2021)، قرص کوچک و سفید و همچنین لانزاروته از میشل ولبک که از مطرح‌ترین نویسندگان فرانسه است، یک بعدازظهر 60 سالگی از نجیب محفوظ (برنده‌ی نوبل 1988)، رمان نوه‌ی آمریکایی از انعام کجه‌جی، رمان پل دختران یعقوب از حسن حمید، من نمی‌ترسم از نیکولو آمانیتی، داستان خشونت از ادوارد لوئی، آنجا که جنگل با ستاره‌ها ملاقات می‌کند از گلندی وندرا و چندین رمان دیگر در فهرست آثار نشر ایهام در نمایشگاه کتاب خواهد بود و اکثر آن‌ها در لیست پرفروش‌ترین رمان‌های جهان هستند.
 
انتشارات ایهام در نمایشگاه بین‌المللی کتاب که از روز 21 تا 31 اردیبهشت برگزار خواهد شد در سالن شبستان اصلی مصلی تهران، میزبان علاقه‌مندان به ادبیات و هنر خواهد بود.»
 
 
بهزاد نجفی؛ مدیر مسئول انتشارات ایهام
بهار 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟