«تو می‌دونی یه عمر چند ساله؟» رونمایی و امضا شد

کد خبر :‌ 1075
کد خبر :‌ 1075

اختصاصی ترنم شعر/ آیین رونمایی و معرفی مجموعه «تو می‌دونی یه عمر چند ساله؟» اثر سحر کاظمی عصر روز دوشنبه در سالن سینمایی جم سنتر برگزار شد.
 
 نشست با حضور شاعران و هنرمندانی چون عبدالجبار کاکایی، محمد سعید میرزایی، جعفر عزیزی، امید روزبه، مهدی موسوی میرکلایی، شقایق فراهانی، رامتین خداپناهی، مختار سائقی، نیما فرهادی و… با اجرای صابر قدیمی برگزار شد.
 
مهدی موسوی میرکلایی در خصوص این کتاب و شاعرش گفت : سحر کاظمی ترانه سرایی را از کارگاه‌های برج اسکان آغاز کرد و نوازنده پیانوی خوبی است. ترانه‌های اجرا شده بسیاری دارد.
موسوی افزود: تصویرپردازی از ارکان مهم ترانه‌های کاظمی است و مولف به این موضوع اصرار زیادی دارد. کاظمی توجه ویژه‌ای به شعر دارد. همچنین وحدت سبک و یکدستی ترانه‌ها، از اولین ترانه‌ی کتاب تا آخرین ترانه در سروده‌های سحر کاظمی به راحتی به چشم می‌خورد.
 
 مولف کتاب « ترانه روزگار ما» ادامه داد: در گذشته ایرادی که به ترانه گرفته می‌شد، این بود که چرا ترانه‌ها به صورت مکتوب منتشر می‌شوند اما من معتقدم امروزه با انتشار ترانه‌های مکتوب است که می‌توانیم تاریخ ترانه را بسازیم. چرا که انتشار آنها نجات بخش است. ضمن اینکه با توجه به فضای غمگینی که در آن زندگی می‌کنیم فضای ترانه‌ها هم بسیار غمگین شده است. امیدوارم امیدواری و امید به زندگی در ترانه‌های سحر کاظمی و همچنین ترانه‌های فارسی بیشتر شود.

جعفر عزیزی در خصوص کتاب «تو می‌دونی یه عمر چند ساله؟» گفت: ترانه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. ترانه‌هایی که داعیه نوآوری دارند و خوانش آنها توسط مخاطب و منتقد برای مولف مهم است. گروه دیگر آثار فاخر است و این دو در دو کفه ترازو در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند تا بزرگترین منتقد یعنی «زمان» بین آنها قضاوت کند.

عزیزی ادامه داد که این کتاب کتاب قابل احترامی است و ارزش خواندن دارد. این مجموعه شعر به تعریف یک خطی ما از ترانه بسیار نزدیک است. ترانه شعری‌ست به زبان محاوره. توقع ما از یک ترانه خوب به اندازه توقع ما از یک شعر خوب اهمیت دارد. تنوع وزنی در این مجموعه بسیار نمایان است و این از قدرت شاعر سرچشمه می‌گیرد. وقتی تنوع وزن بالا باشد دست آهنگساز برای ساخت ملودی بسیار بازتر است.
عبدالجبار کاکایی دیگر سخنران این نشست با اشاره مجموعه تازه‌ی سحر کاظمی گفت: با مطالعه این مجموعه شعر دریافتم که شاعر توانایی‌های خود را می‌سنجد. تنوع وزنی قدم‌های موفق آغازین شاعر برای رسیدن به قله است. تجربه ثابت کرده وقتی ترانه سرا به قله برسد به طور ناخودآگاه به یک وزن واحد گرایش پیدا و آن را انتخاب می‌کند.

کاکایی ادامه داد: کاظمی مقدمات ترانه‌سرایی را به خوبی می‌شناسد و به آن مسلط است و تنوع واژگانی خوبی دارد. نگاه شاعر توصیفی است و اصول عاطفی ترانه را رعایت کرده است. اشعار این کتاب غالباً اشعار خوبی بودند. فضایی یآس‌آلود در کل مجموعه بسیار نمود داشت. توصیه من به شاعران این است که برای ترانه به سراغ تجربه‌های شخصی بروید چرا که جنس ترانه از جنس حس آشنای زندگی شاعر است و غالباً موفق‌تر است.

این ترانه‌سرا ادامه داد:  اساسا ساختن ترانه با شعر متفاوت است. مهندسی کلمات در ترانه با شعر متفاوت است. گاهی چینش کلمات در ترانه آنقدر ساده است که در خوانش و ملودی بسیار نمود پیدا می‌کند. در گذشته موسیقی و ترانه بخشی از نیاز معیشتی جوامع بشری بوده است. انسان‌های اولیه ریتم، موسیقی و… را کشف کردند و آثار موزون خلق شده است.

در ادامه این نشست سحر کاظمی تعدادی از ترانه‌های کتاب را برای حاضران خواند و رامتین خداپناهی و شقایق فراهانی به سخنرانی پرداختند. حسین اللهیاری، مسعود سخاوت دوست، یوسف صفری بختیاری، خانم خسروی مدیر موسسه خیریه فرشته‌های بهشتی، امیر آرتا، حمید شجاعی، علی احمدیان، حامد نوروزی، شروین رحیم زاده، سپیده مرادپور و… دیگر مهمانان حاضر در این نشست بودند.

مجموعه ترانه «تو می‌دونی یه عمر چند تا بهاره» مجموعه ترانه‌ای است که به تازگی به همت انتشارات فصل پنجم در ۱۳۶ صفحه با تیراژ ۳۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟