با امیرعلی سلیمانی از شعر تا ناشعر، ترانه، و نزدیکتر؛

در اشعار عاشقانه بسیار تحت تاثیر پیرامونم هستم

کد خبر :‌ 485
کد خبر :‌ 485

اختصاصی ترنم شعر/ بیشتر شاعر است یا ناشر؟ خودش پاسخ می دهد. ادبیات را با نشر پیوند زده یا با شعر؟ خودش پاسخ می دهد. ناشر است اما کتاب خودش را چاپ نمی کند. با وجود سابقه کمی که در راه نشر دارد اما نامی قابل اعتماد بین اهالی ادب است. یا امیرعلی سلیمانی به گفتگو نشستیم تا از خودش و نزدیکتر بگوید؛

شاعری سخت تر است یا ناشر بودن؟
 
به واقع دو کار بسیار به هم نامربوط هستند، من ابتدا که نشر نزدیک تر را تاسیس کردم فکر می کردم چون قرار است کتاب شعر چاپ کنیم خب این تاثیراتی در نوشتن خودم هم دارد، اما جلوتر که آمدیم فهمیدم اصلا ارتباطی به هم ندارند، خیلی از دوستان شاعر نشر را کاری لطیف و فرهنگی می بینند در حالی که دست کم در روزگار ما نشر یک کار تجاری با لعاب فرهنگ است، اما برای من نه تنها شاعر بودن سخت نیست بلکه دلچسب ترین کار است اما ناشر بودن سختی های خود را دارد، هر چند سعی می کنم با مسائلش کنار بیایم.
 

از نزدیکتر برایمان بگویید چقدر توانسته است مخاطب را به شعر نزدیک کند؟
 
قضاوت کردن عملکرد نزدیک تر در این چند سال در صلاحیت من نیست، این را باید مخاطبان بگویند، اما خوشحالم که در این چند سال شرمنده ی اعتقادات خودم نشدم، به هر حال من سال ها قبل از نشر داشتن شعر نوشته ام و کتاب منتشر کرده ام و با ناشران بسیاری همکاری کرده ام، در مدیریت نزدیک تر سعی کردم آن گلایه ها را از خودم داشته باشم. اما به نظرم نزدیک کردن مخاطب به شعر رسالت بزرگی ست که از عهده ی یک نشر نوپا ساخته نیست، شاید قدری این جملات شعاری برای تسکین اوضاع مناسب به نظر بیایند اما در نهایت باید بپذیریم اوضاع کتاب شعر در کشور ما مسائد نیست، ناشران ادبی چندان تمایلی به چاپ شعر ندارند و البته استدلال شان منطقی ست،
شاید گفتن این حرف تلخ باشد اما حقیقت این است که تعداد مخاطبان کتاب شعر در جامعه آن قدر ناچیز است که شمارگان هر چقدر هم که پایین می آید باز هم کتاب ها در انبار ناشر باقی خواهند ماند، البته دلایل تنها شیوه ی مدیریت فرهنگی نیست، گسترش فضای مجازی، تنزل جایگاه شعر در میان هنرها با توجه به تکنولوژی و البته افزایش عناوین کتاب ها دلایل مهم تری هستند.

 

مجموعه آخرتان را نشر چشمه چاپ کرده است چرا در نشر نزدیکتر این مجموعه به چاپ نرسید.
 
من خودم چندان تمایلی به چاپ کتاب های شعر خودم با نزدیک تر ندارم هر چند ممکن است روزی گزیده ی غزلی را در نزدیک تر چاپ کنم، مجموعه این هم از این مدتی بود که آماده بود و بعد از جلساتی که با جناب گروس عبدالملکیان داشتیم در نهایت با چشمه توافق کردم، چشمه نشر معتبر و صاحب نامی در حوزه ی ادبیات و برای من هم تجربه ی متفاوتی بود.
 

نشر نزدیکتر با چه تعداد کتاب تازه در نمایشگاه حاضر خواهد شد؟
 
فعلا که به خاطر شیوع ویروس کرونا وضعیت برگزاری نمایشگاه مشخص نیست اما ما خود را برای نمایشگاه که قرار بود اواخر فروردین برگزار شود آماده کرده بودیم، در حدود 45 مجموعه تازه از شاعران جوان و پیشکسوت و 5 مجموعه داستان و البته چند ترجمه. باید منتظر بود و دید که شرایط برگزاری نمایشگاه به چه شکلی خواهد بود و ممکن است با توجه به تاخیر پیش آمده کتاب های دیگری نیز آماده شوند.
 

آیا می توان شاعر را در شعرهایش دید شما چقدر به شعر هایتان نزدیک هستید؟
 
نزدیکی شاعر به شعر از نگاه من فی نفسه امتیازی برای شاعر نیست، توانمندی و خلاقیت در سرودن امتیاز های مهم تری هستند یعنی ممکن شاعری دقیقا زیست خودش را بنویسد اما به علت ضعف هایی که در نوشتن دارد اثر قابل قبولی ارائه نکند اما شاعر دیگری به ذهن خودش سفارش بدهد و سوژه را بنویسد و بسیار هم موفق باشد، اما اگر بخواهم پاسخ سوالتان را بدهم من خودم به شخصه در عاشقانه ها بسیار تحت تاثیر پیرامونم هستم، نه لزوما زندگی شخصی خودم، دیگران، داستان ها و فیلم ها.
 

شما علاوه بر شاعر ترانه سرا هم هستید به کدام بیشتر علاقه دارید؟ اوضاع ترانه را امروز چطور می بینید؟
 
من خودم را ترانه سرا نمی دانم، با اینکه سال هاست در کنار شعر ترانه هم می نویسم، به باور من ترانه سرا هنرمندی ست که به عنوان عضوی از یک پروژه ی موسیقی فعالیت می کند. با اینکه در این سال ها ترانه ها و تصنیف هایی هم از من منتشر شده اند اما چندان دغدغه ی جدی در این حوزه نداشته ام، در یکی دو سال اخیر قدری این فعالیت ها جدی تر شده که ممکن است به نتایجی هم برسد. ترانه امروز شاخه های مختلفی دارد، در مجموع در آثار پاپ غلبه موسیقی هر روز بر کلام بیشتر شده است، امروزه بسیاری از خوانندگان پاپ خودشان ترانه هم می نویسند که بعضی هایشان بد هم نمی نویسند، در مجموع جز چند خواننده معدود باقی خوانندگان پاپ اهمیت کلام را در معنای ادبی چندان جدی نمی گیرند، اما در موسیقی سنتی و تا حدودی تلفیقی همچنان کلام دارای اهمیت است. اینکه بخواهم بگویم اوضاع خوب است یا بد چندان منطقی نیست، مثل همه ی شاخه های دیگر نقاط تاریک و روشن دارد، و من ترجیح میدهم به عنوان یک مخاطب موسیقی به نقاط روشن توجه بیشتری کنم.
 

از همکاری تان با امیر تیموری و ترانه عید من تویی بگویید. آیا باز هم با هم همکاری خواهید داشت؟
 
عید من تویی محصول یک کار تیمی دوستانه بود، هم امیر تیموری در مقام خواننده و هم حسین نجابت آهنگساز و هم علی وحید تنظیم کننده دوستان من اند، در یک زمان اندک عید من تویی ساخته شد و خدا رو شکر بیش از انتظار من مورد توجه قرار گرفت و اکثر دوستانی که کار را شنیدند دوست داشتند، امیدوارم باز هم بتوانیم با انگیزه باشیم و کار بسازیم. 
 

ترنم شعر ؟
 
ترنم شعر پایگاهی ست که در جهت موفقیت تلاش بسیار می کند، و در نگاه من تلاش خودش موفقیت است، امیدوارم به زودی شاهد فعالیت های بیشتر و گسترده تر این پایگاه باشیم.


گفتگو: فطمه سادات طبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟