در رونمایی از مجموعه شعر افشاری مطرح شد؛

اشعاری که منعکس کننده حیرت های زندگی هستند

کد خبر :‌ 223
کد خبر :‌ 223

اختصاصی ترنم شعر/ آیین رونمایی از مجموعه شعر از غزل تا ابد اثر مجید افشاری که به همت انتشارات نزدیکتر منتشر شده، عصر روز پنجشنبه در کافه فراموشی برگزار شد.
 
این مراسم با حضور شاعرانی چون احسان افشاری، محسن محمدی، دکتر حسن صادقی پناه، ابراهیم اسماعیلی اراضی، شهرام میرشکاک، عمران میری، بهزاد نجفی، یلدا محجوب، امید بیگدلی، حسن دایی، امیرعلی سلیمانی، لیدا رشیدی، محسن انشایی، نیما ایمانی، شهریار نراقی، سمیه سرافرازی، رضا بغدادی و… با اجرا و دبیری صابر قدیمی برگزار شد .
 
دکتر حسن صادقی پناه ضمن تبریک به مجید افشاری گفت: اسم بسیار مناسبی برای این مجموعه شعر انتخاب شده است. غزل قالبی است که در زبان فارسی تا ابد خواهد ماند تا هر کس بتواند دغدغه های خود را به عرصه ظهور برساند.
 صادقی پناه افزود: در واقع بهترین قالبی که شاعر می تواند همیشه در آن جای پیشرفت داشته باشد قالب غزل است .
 
ابراهیم اسماعیلی اراضی نیز گفت: به بهانه انتشار کتاب مجید افشاری دور هم جمع شدیم. وی از افراد با سواد دنیای شعر است و هر بار در همنشینی‌ها جز اصل شعر در مورد کمتر چیزی صحبت کرده است.
 
اراضی در خصوص نگاه افشاری به غزل نیز گفت: اساساً در نوع نگرش مجید افشاری بیش از اینکه با مضمون پردازی مواجه باشیم با مضمون سازی مواجه هستیم. اما آنچه در شعر افشاری دیدم این است که علاقه و باور بسیاری به مضمون دارد. مضمون ها به خود او اختصاص دارد و کشف های اختصاصی او هستند.

 

دکتر مسلم نادعلیزاده نیز از ویژگی های شعری افشاری گفت و افزود: او سالهاست شاعر است. این کتاب چهارمین کتاب وی است. هیچ وقت از رشد کردن فرار نمی‌کند و همیشه برای یادگیری در تلاش است.
وی افزود: پیشرفت او مجموعه به مجموعه مشهود است. غزل او ما بین سبک عراقی و هندی است و از لطافت خاصی برخوردار است. غزل او سبک جدیدی را به شعر امروز معرفی می کند.
 
دکتر بهمن بنی هاشمی از دیگر شاعران حاضر در این نشست، در خصوص ویژگی‌های شعری افشاری گفت اشعار مجید افشاری مصداق واژه تعادل است که استاد شفیعی کدکنی برای غزل مطرح کرده اند . اینکه متوسط بودن تکنیک ها،  صور خیال و تصویرسازی در ذهن مخاطب را ایجاد می‌کند و عاطفه مهمترین عامل باورپذیری است. باورپذیری شکل نمی‌گیرد، مگر با نزدیک شدن به نظام طبیعی حس. موضوعاتی مثل عشق، ترس، بی‌تفاوتی و… مربوط به حوزه عاطفه است و هرچه شاعر به این نظام نزدیک‌تر می‌شود تاثیرگذاری بیشتر است . در غزلهای افشاری حس تعادل به وفور وجود دارد.
 
بهزاد نجفی مدیرمسئول انتشارات ایهام نیز ضمن تبریک به مجید افشاری گفت: ما افتخار این را داشتیم که دو کتاب «دلرباعی» که مجموعه رباعی های افشاری و «تک زنگ» که مجموعه شعری از تک بیتی های اوست را منتشر کنیم.

امیرعلی سلیمانی ناشر این مجموعه نیز گفت: خوشحالم که دومین کتاب غزل مجید افشاری هم توسط «نزدیکتر» منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. ضمن اینکه تعداد کتاب هایی که برای این نشست تدارک دیده بودیم به اتمام رسید و علاقمندان می توانند برای تهیه کتاب ها به مراکز فروش کتاب مراجعه کنند.

 

امید بیگدلی مدیر مسئول مجله ادبی سکوی شعر و دبیر کانون ادبی گیومه نیز اذعان داشت که مجید افشاری به تعریف و تمجید ما نیازی ندارد. چراکه از سال ها قبل از ما حتی در ادبیات و برای ادبیات تلاش کرده است. من از نزدیک با باورهای او آشنایی دارم.

احسان افشاری از شاعران و ترانه سرایان امروز ضمن تبریک به برادرش گفت: برخورد با شعر افشاری جدا از شخصیت او نیست و جادوی شعر در اشعارش وجود دارد . هرچند که از ابتدا وجود داشت اما مدتی از روند حرفه ای و فضای شعر دور شد. او دو سال است که به شعر بازگشته و شعر هم به او رجعت کرده است .

افشاری افزود: به ندرت کسانی هستند که در حوزه تحقیق و تالیف حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند. مجید افشاری هر دوی اینها را به موازات هم جدی گرفته است .
وی ادامه داد:  مجید از نقطه نظر امکانات زبانی که شعر هندی دارد بسیار غنی است. شعر او سرشار از تمثیل و تلمیح است. سبک عراقی به وفور در اشعارش دیده می‌شود از همه وجوه زبانی شعر قدیم بهره‌های برده است .

احسان افشاری افزود: شعر او منعکس کننده حیرت های زندگی اوست. مجید خلاقیت هایی دارد که جریان های ضعیف اطراف را به جریان های قوی مبدل کند و به خوبی بداهه نویسی می کند . در واقع از وجوه مختلف می‌توان شعر او را کند و کاو کرد. به عقیده من شاعر باید مثل یک کودک با جهان اطراف خود برخورد کند. مجید می تواند از هر چیزی یک مضمون خلق کند و در آخر انتظار من از او این است که به فردیت برسد و زیست او را در اشعارش بیشتر ببینیم .

افشاری در پایان گفت مجید دریایی از اندیشه است که بخشی از آن را در اشعارش می بینیم .

سمیه سرافرازی مدرس نقاشی، شاعر سپید پرداز و همسر مجید افشاری، پیش از شعرخوانی به تجربه های آموزشی اش در زندگی با مجید افشاری اشاره کرد.

مجید افشاری مولف این کتاب، در پایان ضمن تشکر از حضور شاعران و علاقمندان در آیین رونمایی از مجموعه «از غزل تا ابد» گفت: امیدوارم مواردی که در مورد شعر و غزل گفته شد و من آموختم را در کارهای بعدی و در زیست شاعرانه استفاده کنم، من هنوز خودم را شاعر نمی‌دانم و فقط یکی از علاقمندان به شعر هستم، جهان شعر جهان باشکوه و زیبایی است امیدوارم شایسته حضور در این جهان باشم.

وی در پایان اشعاری از این کتاب را برای حضار خواند. ضمن اینکه قرار به خوانش و نقد شعر توسط دکتر مجید معارف وند بود که متاسفانه ماموریت اداری مانع تحقق امر شد.
 

لازم به ذکر است که این کتاب چهارمین مجموعه شعر افشاری است. او مدرس، منتقد و کارشناس شورای شعر و ترانه ی وزارت ارشاد است و سالهاست که در فضای ادبیات نفس می کشد. همچنین انتشار کتاب آموزش فرایندی اصول و مبانی شاعری توسط افشاری با عنوان «خشت اول» در مراحل پایانی نگارش است و به زودی منتشر خواهد شد.
 
آیین رونمایی از مجموعه شعر «از غزل تا ابد» با شعرخوانی شاعران و گرفتن عکس های یادگاری به پایان رسید.
 

خبرنگار: حمید رهدارپور
عکاس: لیلا سرافرازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟