با مدیریت مسعود امامی در ارسباران برگزار شد؛

کانون ترانه سکوی پرتاب ترانه‌سرایان جوان

نشست دیگری از سری نشست‌های کانون ترانه عصر روز گذشته در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

این نشست با حضور شاعران و ترانه‌سرایانی چون علی ایلیا، امید روزبه، امیرعلی سلیمانی، داود رحمت‌الهی، عمران میری و… با اجرا و مدیریت مسعود امامی برگزار شد. 

طی برگزاری این جلسه ترانه‌سرایان ترانه‌های خود را خوانده و منتقدان به نقد و بررسی ترانه‌ها پرداختند. اینکه ترانه‌سرا باید کارکرد کلمات و بار معنایی واژه‌ها را به خوبی بشناسد و در موارد مختلف به درستی استفاده کند، بار عاطفی ترانه را به اندازه به دوش بکشد و زاویه دید جدیدی را به مخاطب نشان بدهد مواردی بود که در این نشست مطرح شد. 

از آن‌جاییکه اجرای ترانه کوچک‌ترین فرصت‌ها را به ترانه‌سرایان می‌دهد، ترانه سرا باید به اجرای هر خط ترانه خود فکر کند. ضمن اینکه مولف باید از همه توانایی‌های خود برای ضربه زدن استفاده کند. همچنین ترانه باید اتفاق نو و تازه‌ای برای مخاطب داشته باشد. همچنین ترانه سرا وقتی ترانه‌ای را پشت تریبون برای مخاطب می‌خواند، باید ثابت کند که به اصول اولیه و چهارچوب اصلی ترانه احاطه دارد.

نیاز ترانه به مدلاسیون و تغییر گام شعر با توجه به اجرایی بودن ترانه چیزی است که ترانه‌سرایان جوان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

از جمله نکات دیگری که در این نشست ادبی مطرح شد این بود که زبان ترانه سرا وام گرفته از زبان مردم است و باید به زبان معیار در به کارگیری کلمات دقت شود. دسته‌بندی ترانه‌ها نه بر اساس سوژه و ژانر(درام، سیاسی، اجتماعی و…) که بر اساس زبان است که خود می‌تواند دیالوگ، آرکو یا هر دسته‌بندی دیگری باشد.

در پایان نشست شاعران به شعرخوانی و ترانه خوانی پرداختند.

فضای بسیار صمیمی و آموزشی درست و دقیق امامی از نکاتی است که این نشست را از دیگر جلسات ادبی متمایز کرده است.

نشست‌های کانون ترانه با مدیریت مسعود امامی دوشنبه‌های هر دو هفته یکبار از ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. 

ورود برای عموم آزاد و رایگان است و علاقمندان می‌توانند در روز و ساعت یاد شده در این نشست ادبی حضور پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟