در نشست تخصصی «تلاقی» مطرح شد؛

ترانه قالبی مستقل با قابلیت موسیقایی است

880
880

اختصاصی ترنم شعر/ ششمین نشست از سری نشست‌های تخصصی ترانه «تلاقی» با محوریت موضوع زیبایی‌شناسی در ترانه، سلیقه‌ی مخاطب  وسلیقه‌ی هنرمند در موسیقی پاپ، در کافه فراموشی برگزار شد.

این جلسه با دبیری مهراز بیگ محمدی و با حضور ترانه‌سرایان و خوانندگانی چون مهدی موسوی میرکلایی، علی ایلیا، مسعود امامی، مصطفی یگانه، داوود رحمت‌اللهی، محمدرضا مقدم، روزبه رادمهر، سام شرف‌زاده و … با همراهی علاقه‌مندان به ترانه برگزار شد. 

بیگ محمدی ضمن خیر مقدم به میهمانان عدم حضور ساناز صفایی و بالطبع عدم پرداخت به بخش اول جلسه منوط بر زیبایی‌شناسی ترانه را اعلام کرد و در ادامه از برنامه‌ی زنده “ریپیت شو” با اجرای مصطفی یگانه در شبکه‌ی اجتماعی یوتیوب و نیز از مجموعه‌ی “از لاله‌زار تا جمهوری” به تالیف دکتر مهدی موسوی و همچنین کارگاهی تحت عنوان “خلاقیت در ترانه‌سرایی” در دانشگاه علمی کاربردی با تدریس وی سخن به میان آورد. 

داوود رحمت اللهی شاعر و ترانه سرا نیز ضمن تاکید بر لزوم تداوم این جلسات اظهار داشت: “جلسات ادبی به خصوص جلسات بحث و بررسی ترانه بدون حضور آهنگسازان و خوانندگان و نیز افراد فعال در حوزه‌ی پخش موزیک وجاهت کافی را نخواهد داشت؛ امیدوارم حضور دوستان عرصه موسیقی گره‌گشا باشد.” 

 

  مهدی موسوی میرکلایی از حضور استادان حوزه ترانه و موسیقی در این جلسه ابراز خرسندی کرد و گفت: این که درشرایط امروز جامعه افراد جدی و فعال در حوزه‌ی ترانه و موسیقی برای همفکری در راستای رشد بیش از پیشِ این عرصه دور هم جمع می‌شوند؛ بسیار ارزشمند است و مطمئنا نتایج بسیار مفید و موثری خواهد داشت. 

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

وی افزود: در گذشته‌های نه چندان دور متاسفانه ترانه آن‌طور که باید و شاید جدی گرفته نمی‌شد و بسیاری ترانه را اثری سطحی و در جایگاهی پایین‌تر از شعر قلمداد می‌کردند. از طرفی جلسات مستقل و مخصوص ترانه‌خوانی هم برگزار نمی‌شد و به همین خاطر ترانه را سطحِ نازلِ شعر تعریف می‌کردند و به عنوان یک ژانر مستقل، ارزشی برای ترانه قائل نبودند و افراد اندکی از جمله رسول یونان و همایون حسینیان ترانه را آنچنان که هست، دیده و می‌پذیرفتند.
به همین خاطر روند پیشرفت ترانه در آن سالها با کندی انجام می‌گرفت و پس از سالها درجا زدن، دیرتر از آنچه استحقاقش را داشت توانست خود را اثبات کند.
میرکلایی ادامه داد: خلاصه آن که باید  ترانه را نه یک قالبِ شعری بلکه قالبی مستقل دانست که قابلیت موسیقایی دارد.

از دهه‌ی ۸۰ به بعد ترانه به واقعیت خود نزدیکتر شد و برخلاف تصور عده‌ای که بر این باورند که موسیقی و ترانه‌ی امروز به سمت قهقهرا می‌رود؛ مانند خودِ زبان فارسی بیش از پیش در حال ایرانی‌تر شدن و کاسته‌شدن از ایراداتش است. 

در ادامه مهراز بیگ محمدی به طرح بحث پیرامون تاثیر مخاطب بر هنرمند و بالعکس پرداخت و گفت: هر هنرمندی ژانر موسیقایی منحصر به خود را دارد و شاید بتوان گفت چیزی به عنوان موسیقی مضر یا مخرب وجود ندارد و در نهایت این خودِ مخاطب است که تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی خواهد بود.

دبیر نشست ادبی تلاقی خاطر نشان کرد: از طرفی اگر مدیریت هنری روی خواننده نباشد که مسیر درست را به او متذکر شود بسیار پیش می‌آید که خواننده‌ای که الان سر و صدا می‌کند؛ چندماه بعد دچار افول می‌شود؛ چرا که به شکلی افراطی درگیر جذب فالوئر و لایک شده و قریحه‌ی خاص خود را از دست می‌دهد و همه به هم شبیه می‌شوند.

سپس مصطفی یگانه در تکمیل صحبتهای بیگ محمدی افزود: باید بررسی شود که با چه رویکردی می توانیم هم رضایت مخاطب موسیقی و ترانه را جلب کنیم و هم ارزش ترانه در کارهایمان حفظ شود. موسیقی امروز به سمتی رفته‌ است که شعر و ملودی توامان و در کنار هم ارزیابی می‌شود. ناگفته نماند تبلیغات تاثیر بسیار شگرفتی در دیده شدن هر اثر دارد. 

در ادامه در خصوص وجود یا عدم وجود مافیا در موسیقی و ترانه صحبت به میان آمد و شایان رسول زاده گفت: «به عقیده من چیزی به عنوان مافیا در موسیقی وجود ندارد و اگر عامل تعیین‌کننده‌‌ای هم وجود داشته باشد فقط و فقط پول است و بس».

دکتر مهدی موسوی نیز اضافه کرد که شاید تیم‌های کاری موفقی وجود داشته باشند که به سبب تمایل به همکاری‌های بلند مدتی که جواب هم داده، بسیار مطرح باشند. از طرف دیگر خواننده‌ی امروز هرقدر هم هنرمند باشد، اگر پولساز نباشد کنار گذاشته می‌شود.

در پایان این  نشست، مسعود امامی ضمن مخالفت با وجود هر نوع مافیا و باندبازی در موسیقی اظهار داشت: اعتقاد به مافیا در موسیقی و ترانه نوعی توهم توطئه است؛ چرا که هرچقدر هم حمایت و هزینه از برخی آثار یا هنرمندان وجود داشته باشد؛ در نهایت این مخاطب است که باید آن اثر را مقبول بداند و به عبارتی در جان و دل مخاطب بنشیند؛ در غیر این صورت اگر هر اثر موسیقی از کیفیت لازم برخوردار نباشد؛ این اتفاق نخواهد افتاد. 

وی ادامه داد: دیگر آن که باید بین موسیقی‌ای که خیلی برایش هزینه می‌شود اما فقط هزینه‌بر بوده با موسیقی که برایش هزینه شده اما محتوا هم دارد، تفاوت قائل باشیم.

گفتنی است این نشست عصر روز یکشنبه 26 دی ماه برگزار شد. نشست های ادبی «تلاقی» با دبیری مهراز محمدبیگی و ساناز صفایی هر یکشنبه  از ساعت 17 در کافه فراموشی برگزار می‌شود. 
لازم به ذکر است که ورود برای علاقمندان آزاد و رایگان است.

خبرنگار: باران بردیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟