احسان افشاری

سراسیمه در مکث

«سراسیمه در مکث» عنوان تازه ترین اثر احسان افشاری است که در قالب رباعی سروده و به همت انتشارات واج منتشر شده است.

احسان افشاری شاعری که از نخستین مجموعه‌هایش در تلاش بوده تا قدمی خارج از مرزهای شناخته‌شده و پذیرفته‌شدهٔ زیبایی‌شناسیِ شعر بگذارد، چه آن‌جاکه در حوزه‌های واژگانی، «خاک‌بادک» و زیباییِ «منحصربه‌جمع» و… را ساخته بود، چه آن‌جا که در شعرهای سپیدش دست به فراروی‌های ساختاری زده بود، و و چه این‌جا و در این مجموعه‌رباعی، که دست در پیکرهٔ رباعی برده‌است؛ همان رباعی که همه می‌دانیم ساختمندترین قالب شعر فارسی است و دست بردن در سازوکار آن، کارِ ساده‌ای نیست، چه رسد به این‌که شاعری بخواهد چیزی به آن پیکره بیفزاید، و آن چیز، بخشی زینتی و جدا از پیکره، به‌مثابهٔ گوشواره نباشد، بلکه در ادامهٔ اندامِ سازوارِ آن رباعی، روییده و رشد کرده باشد.

 افشاری خود در مقدمهٔ این کتاب می‌نویسد: «رباعیات این مجموعه در فاصلۀ سال‌های نود و چهار تا چهارصد و دو نوشته شده‌است. در فاصلۀ این هفت سال، هریک از رباعیات این مجموعه، شکل‌های مختلفی از اجرا را تجربه کرده‌اند. در نهایتِ صبوری و وسواس، تلاشم بر این بوده تا بتوانم این رباعیات را به رباعی‌ترین فرمِ ممکن‌شان نزدیک کنم.
در چند مورد توضیحات کوتاهی را ضمیمۀ رباعیات کرده‌ام  تا منطق برخی پیشنهادهای مطرح‌شده در این مجموعه برای خواننده شفاف باشد. 
با امید به آن‌که این حجرۀ چارگوش در امتدادِ بازارِ هزارسالۀ رباعی، بی‌مشتری نیفتد.»


عنوان: سراسیمه در مکث
مخاطب: بزرگسال
قالب: رباعی
تیراژ: 400
تعداد صفحات: 70
قیمت: 75000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه های ترنم شعر

پست های مرتبط

0:00
0:00
آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
زمان بازگشایی قفل : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟